Reguli privind valorificarea stocului de marfa ca urmare a anularii codului de TVA

Baza legala: Legea 571/2003 privind Codul fiscal cu completari si modificari ulterioare

 Ca urmarea a anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA, datorita faptului ca o societate nu a mai desfasurat activitate, dar care a ramas cu stoc de marfa, aceasta are posibilitatea sa vanda o parte din stoc sau sa il lichideze cu respectarea urmatoarelor reguli prevazute de lege:

• trebuie sa emita facturi cu TVA colectata, dar conform art.11,alin(13) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal cu completari si modificari ulterioare, fara a avea drept de deducere pentru suma TVA deductibila aferenta achizitiilor de bunuri si serviciilor efectuate, chiar daca aceste achizitii sunt destinate realizarii de operatiuni taxabile in cadrul aceleiasi perioade fiscale;

• factura se emite cu respectarea cerintelor impuse in Codul fiscal, prin inscrierea informatiilor de la art. 155 alin. (19), dar fara a fi obligatorie completarea informatiei cu privire la anularea codului de TVA. ;

• la inscrierea informatiei de la art. 155 alin (19) lit. d) ,,denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;”, codul aferent nu trebuie inscris cu simbolul RO;

• cumparatorul bunurilor nu poate exercita dreptul de deducere a sumei TVA colectate de catre vanzator, interdictie reglementata prin art. 11 alin. (14);

• factura trebuie emisa cu inscrierea sumei TVA colectate distinct, fara ca suma respectiva sa fie inregistrata in evidenta contabila prin creditul contului 4427;

• valoarea TVA colectata de catre persoana impozabila al carei cod de TVA a fost anulat din oficiu, care este datorata pentru toate operatiunile impozabile, pe perioada in care persoanei impozabile ii este anulat codul de TVA si respectiv figureaza in “Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata”, trebuie raportata organului fiscal competent prin formularul cod 311 ,,Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin (9) lit. a) –e) din Codul fiscal”.

In cazul bunurilor depreciate din stoc, care nu mai pot fi comercializate, se ajusteaza dreptul de deducere a TVA exercitat initial in situatia in care nu sunt indeplinite conditiile reglementate prin art. 148 la pct. 53 din Normele de aplicare a Codului fiscal.

De asemenea, art. 148, alin(2) din Codul fiscal prevede ca :

(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:

a) bunurilor distruse sau pierdute ca urmare a unor calamitati naturale ori a unor cauze de forta majora, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator;

b) bunurilor de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum si activelor corporale fixe casate, altele decat bunurile de capital, in conditii stabilite prin norme;

c) perisabilitatilor, in limitele prevazute prin lege, precum si a pierderilor tehnologice sau, dupa caz, al altor consumuri proprii, in conditii stabilite prin norme;

d) situatiilor prevazute la art. 128 alin. (8).

 Autorul articolului : Sergiu Cobirzan, expert contabil si auditor financiar.

Click aici pentru profilul de Linkedin al autorului.

Articole similare

Comentariul tau aici