Art. 1 (1) Prezenta lege reglementează Statutul inspectorului de muncă si social, denumit în continuare Statut, stabilind cadrul legal necesar creării, în conditiile legii, a unui corp de inspectori de muncă si inspectori sociali stabil, profesionist, transparent, eficient si impartial.
(2) Prezentul Statut cuprinde ansamblul atributiilor, responsabilitătilor si drepturilor specifice a corpului inspectorilor de muncă si inspectorilor sociali.
(3) Statutul inspectorului de muncă si inspectorului social este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta lege.
Art. 2 În sensul prezentei legi, prin corpul inspectorilor de muncă si inspectorilor sociali se întelege acele persoane numite în functiile publice specifice, în conformitate cu prevederile prezentului stat.
Art. 3 (1) În exercitarea activitătilor de control si inspectie, inspectorii de muncă si inspectorii sociali sunt investiti cu autoritate de stat.
(2) În relatia cu entitătile inspectate, inspectorii de muncă si inspectorii sociali reprezintă interesele statului, actionând numai în limitele legii în vederea îndeplinirii acestor interese.
Art. 3 Inspectorii de muncă si inspectorii sociali sunt functionari publici cu statut special.
Art. 4 Prezentul statut reglementează:
a) functiile publice specifice din structura Inspectiei Muncii;
b) îndatoririle si drepturile specifice ale inspectorului de muncă si ale inspectorului social;
c) incompatibilitătile si conflictele de interese specifice aplicabile inspectorului de muncă si inspectorului social;
d) aspecte specifice cu privire la recrutarea si pregătirea inspectorului de muncă si inspectorului social.
1
ANEXA
STATUTUL INSPECTORULUI DE MUNCĂ I AL INSPECTORULUI SOCIAL
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1 (1) Inspectorul de muncă si inspectorul social sunt functionari publici si beneficiază de stabilitate în functie, precum si de independentă fată de orice schimbare guvernamentală ori influentă care pot îngrădi sau împiedica realizarea activitătilor de control si inspectie.
(2) Functia de inspector de muncă si cea de inspector social fac parte din categoria functiilor publice specifice.
Art. 2 Inspectorii de muncă si inspectorii sociali efectuează activităti de control si inspectie pe întreg teritoriul tării numai în baza ordinului de deplasare si, respectiv, a ordinului de misiune, emis conform procedurilor interne si aprobate prin decizie a inspectorului general de stat.
Art. 3 (1) Functiile publice specifice din structura Inspectiei Muncii sunt:
a) inspector general de stat;
b) inspector general de stat adjunct;
c) inspector- sef pe probleme de muncă si sociale si inspector- sef adjunct pe probleme de muncă si sociale, functii publice specifice de conducere, pentru inspectoratele teritoriale de muncă;
d) inspector de muncă;
e) inspector social.
(2) Persoanele care ocupă functiile publice specifice prevăzute la alin. (1) au statut de inspector de muncă sau inspector social, beneficiind de toate drepturile si obligatiile prevăzute de prezentul Statut.
Art. 3 (1) Inspectorul de muncă si inspectorul social, care prin comportament necorespunzător afectează activitatea normală a compartimentului din care fac parte, va fi supus testării psihologice, la solicitarea motivată a sefului ierarhic si cu aprobarea conducătorului institutiei.
(2) Refuzul nemotivat al inspectorului de muncă si al inspectorului social de a se prezenta la testarea psihologică atrage răspunderea disciplinară, în conditiile legii.
2
CAPITOLUL II
Îndatoririle specifice inspectorului de muncă si inspectorului social
Art. 4 Inspectorul de muncă si inspectorul social au următoarele îndatoriri specifice:
a) să fie loiali institutiei din care fac parte, să respecte principiile statului de drept si să apere valorile democratiei;
b) să cunoască, să respecte si să aplice actele normative, precum si dispozitiile existente în materie de acorduri si conventii internationale la care România este semnatară, din domeniul de activitate;
c) să analizeze efectele aplicării actelor normative din domeniul de activitate si să înainteze sefului ierarhic, propuneri de modificare sau completare a acestora, atunci când situatia o impune;
d) să cunoască, să respecte si să aplice reglementările cu caracter intern de care depinde îndeplinirea la timp, în mod eficient si în conditii corespunzătoare a îndatoririlor de serviciu;
e) să- si îndeplinească atributiile de serviciu numai în limitele competentelor si responsabilitătilor conferite de lege;
f) să cunoască, să respecte si să aplice dispozitiile legale referitoare la protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date;
g) să apere în mod loial prestigiul institutiei si să se abtină de la orice act sau faptă care poate aduce prejudicii imaginii ori intereselor legale ale acesteia;
h) să-si asume responsabilitatea cu privire la constatările si măsurile înscrise în documentele de control sau în orice alt document elaborat în urma actiunilor de control si inspectie;
i) să dovedească solicitudine si respect fată de orice persoană, să îsi consacre activitatea profesională îndeplinirii cu competentă, integritate, corectitudine si constiinciozitate a îndatoririlor specifice de serviciu;
j) să îsi perfectioneze continuu nivelul de instruire profesională si generală;
k) să fie disciplinati si să dovedească probitate profesională si morală în întreaga activitate;
l) să fie respectuosi, cuviinciosi si corecti fată de sefi, colegi, subalterni si fată de persoanele cu care vin în contact în îndeplinirea atributiilor;
m) să acorde sprijin colegilor în executarea atributiilor de serviciu;
n) să se arate demni de consideratia si încrederea impuse de profesia de inspector de muncă si inspector social, prin întregul său comportament;
o) să păstreze secretul profesional, precum si confidentialitatea datelor dobândite în timpul
desfă urării activitătii, în conditiile legii, cu exceptia cazurilor în care îndeplinirea sarcinilor de serviciu, nevoile justitiei sau legea impun dezvăluirea acestora;
3
p) să se prezinte la programul de lucru stabilit, precum i în afara acestuia, în situatii temeinic justificate, pentru îndeplinirea atributiilor de serviciu, cu compensarea timpului lucrat, potrivit legii;
r) să utilizeze legitimatia de serviciu numai în exercitarea atributiilor de serviciu;
s) să actioneze permanent în misiunile de inspectie pentru restrângerea si eliminarea, pe cât posibil, a practicilor de încălcare a drepturilor omului, potrivit domeniului de competentă.
Art. 5 Inspectorului de muncă si inspectorului social le este interzis:
a) să folosească informatiile obtinute în activitatea de control si inspectie pentru atragerea de foloase necuvenite sau pentru a prejudicia imaginea institutiei în care îsi desfăsoară activitatea;
b) să abuzeze de calitatea oficială si să compromită, prin activitatea sa publică, prestigiul functiei sau al institutiei din care face parte;
c) să primească, să solicite, să accepte, direct sau indirect, ori să facă să i se promită, pentru sine sau pentru altii, în considerarea calitătii sale oficiale, daruri sau alte avantaje;
d) să rezolve cereri care nu sunt de competenta sa ori care nu i-au fost repartizate de sefii ierarhici sau să intervină pentru solutionarea unor asemenea cereri, în scopurile prevăzute la litera c);
e) să redacteze, să imprime sau să difuzeze materiale ori publicatii cu caracter politic, imoral sau care instigă la indisciplină, în exercitarea functiei.
Art. 6 Inspectorii de muncă si inspectorii sociali au datoria să efectueze orice activitate de control si inspectie care le este repartizată, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
CAPITOLUL III
Drepturile specifice inspectorului de muncă i inspectorului social
Art.7 (1) Inspectorul de muncă si inspectorul social beneficiază de protectia legii fiind apărati de orice ingerintă sau amestec de natură să le influenteze libertatea de executie, de apreciere si de decizie sau de alte influente care pot îngrădi sau împiedica realizarea activitătii de control si inspectie.
(2) Inspectorul de muncă si inspectorul social care sunt supusi ingerintelor, influentei sau oricăror alte forme de presiune, sunt îndreptătiti să notifice inspectorul general de stat despre situatia cu care se confruntă.
(3) Inspectorii de muncă si inspectorii sociali beneficiază de măsuri speciale de protectie împotriva amenintărilor, violentelor sau a oricăror fapte care îi pun în pericol pe ei, familiile si/sau bunurile lor.
(4) Inspectorii de muncă si inspectorii sociali beneficiază de sprijin financiar din partea institutiei după cum urmează:
a) prin suportarea sumelor necesare asigurării asistentei juridice, în conditiile stabilite prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale, în cazurile în care actele si faptele îndeplinite în timpul exercitării atributiilor de serviciu, în limitele si cu respectarea prevederilor legale, fac obiectul unor proceduri judiciare.
b) prin decontarea cheltuielilor determinate de daunele materiale suferite în timpul si/sau din cauza exercitării atributiilor, în limitele si cu respectarea prevederilor legale.
(5) Perioadele în care persoanele care ocupă functia de inspector de muncă sau inspector social îsi desfă oară activitatea în Inspectia Muncii sau inspectoratele teritoriale de muncă este considerată vechime în specialitatea studiilor absolvite, cu conditia ca în fi a postului să existe ca atributii desfă urarea unor activităti din domeniul în care au absolvit.
(6) Măsurile speciale de protectie, conditiile si modul de realizare al acestora, precum si modalitatea de acordare a sprijinului financiar, prevăzute la alin. (3) si (4) se stabilesc prin Regulamentul de Organizare si Functionare al Inspectiei Muncii, aprobat prin hotărâre a Guvernului.
(7) Inspectorul de muncă i inspectorul social au dreptul la echipament individual de protectie gratuit, adecvat activitătilor specifice pe care le îndeplinesc.
(8) Inspectorul de muncă care desfă oară activităti în conditii specifice de salvare minieră, beneficiază de pregătire de specialitate asigurată din bugetul Inspectiei Muncii.
Art. 8 Inspectorii de muncă i inspectorii sociali beneficiază de toate drepturile prevăzute de lege, la care se adaugă următoarele drepturi specifice:
a) control medical gratuit pentru membrii echipei de control la finalizarea unei activităti de inspectie care implică risc de îmbolnăvire;
b) suplimentarea cu 5 zile lucrătoare a numărului de zile de concediu de odihnă anual, având în vedere îndatoririle si riscurile profesionale deosebite în exercitarea atributiilor conferite prin lege;
c) asigurarea abonamentului lunar pentru transportul în comun, de suprafată si cu metroul sau decontarea acestuia;
d) decontarea cheltuielilor de transport în cazul deplasării în interesul serviciului în conditiile prevăzute de reglementările legale în vigoare;
Art. 9 (1) Activitătile de control si inspectie se pot desfăsura si în afara orelor de program sau în zilele de sâmbătă si duminică, în functie de specificul activitătii entitătii supuse inspectiei, de programul de lucru al acesteia, precum si de natura controlului efectuat, cu respectarea prevederilor legale.
(2) Conducerea institutiei, respectând limitele si procedurile impuse de legislatia în vigoare, poate modifica programul de lucru al inspectorilor de muncă, în functie de nevoile si specificul activitătii de control si inspectie, pentru a asigura finalizarea în conditii corespunzătoare a acestora, cu respectarea prevederilor legale.
CAPITOLUL IV
Incompatibilităti si conflicte de interese specifice
Art. 10 (1) Functiile publice specifice de inspector de muncă si de inspector social sunt incompatibile cu orice alte functii publice, cu exceptia celor prevăzute de Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Prevederile referitoare la incompatibilităti si conflicte de interese se completează cu prevederile Legii nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificări si completări ulterioare.
Art. 11 Inspectorii de muncă i inspectorii sociali vor completa anual o declaratie pe propria răspundere în care vor mentiona că nu se află în niciuna din situatiile de incompatibilitate prevăzute de lege si de prezentul statut.
CAPITOLUL V
Reglementări specifice cu privire la recrutarea inspectorului de muncă si a inspectorului social
Art. 12 Poate ocupa functia publică specifică de inspector de muncă si inspector social, persoana care, pe lângă conditiile generale prevăzute de lege, îndeplineste si următoarele conditii specifice:
a) pentru inspectorul de muncă, studii universitare de licentă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licentă sau echivalentă în domeniile fundamentale: tiinte ingineresti, stiinte agricole si silvice, tiinte juridice, stiinte economice, sau în următoarele specializări: sociologie, psihologie, medicină si administratie publică;
b) pentru inspectorul social, studii universitare de licentă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licentă sau echivalentă în domeniile fundamentale: tiinte ingineresti, stiinte agricole si silvice, stiinte juridice, stiinte economice, stiinte socio-umane sau în următoarele specializări: asistentă socială, sociologie, psihologie, medicină si administratie publică.