Baza legala : OMFP nr. 2696/2011; OMFP nr. 717/2012; HG nr. 1078/26.10.2011
Necesitatea obtinerii cazierului fiscal poate sa apara in urmatoarele situatii:
• la infiintarea societatilor comerciale, a societatilor cooperative si a coperativelor agricole, de catre asociati actionari si reprezentanti legali desemnati;
• in situatia solicitarii inscrierii asociatilor si fundatilor in Registrul asociatilor si fundatiilor de catre asociatii sau membrii fondatori ai acestora;
• pentru autorizarea exercitarii unei activitati independente de catre solicitanti;
• in cazul cesiunii partilor sociale sau a actiunilor de catre noii asociati sau actionari;
• pentru numirea de doi reprezentanti legali, precum si la cooptarea de noi asociati sau actionari cu prilejul efectuarii majorarii de capital social de catre noii reprezentanti legali, asociati si actionari.
Faptele ce pot fi inscrise in cazierul fiscal al contribuabililor, grupate pe tipuri de infractiuni, sunt prevazute de HG nr. 1078/26.10.2011 privind modificarea anexei la Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 31/2003.
Modificari aduse actul normativ de ordin general privind cazierul fiscal (OMFP nr. 2696/2011), de catre OMFP nr. 717/2012, constau in:
– modificarea formularului 508 „Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal privind inactivitatea fiscala” cod MFP 14.13.43.15/6, fiind inlocuit cu formularul prevazut in anexa la OMFP nr. 717/2012;
– introducerea, in cadrul procedurii de actualizare a faptelor si situatiilor inscrise in cazierul fiscal, a unei noi sectiuni referitoare la scoaterea din evidenta cazierului fiscal a situatiilor privind inactivitatea fiscala, inscrise in cazierul fiscal al reprezentantilor legali ai persoanei juridice inactive care s-a radiat din Registrul contribuabililor fara a fi reactivata.
In cadrul modificarii procedurii de actualizare se dinsting in principal cateva prevederi speciale care se refera la faptul ca:
– situatiile privind inactivitatea fiscala se scot din evidenta cazierului fiscal al reprezentantului legal al persoanei juridice declarate inactiva, care s-a radiat din Registrul contribuabililor fara a fi reactivata, la data implinirii unui termen de 1 an de la data radierii persoanei juridice, in conditiile art. 7 alin. (1) lit. h) din Codul de procedura fiscala, respectiv atunci cand survine decesul sau radierea contribuabilului;
– pentru scoaterea din evidenta cazierului fiscal a acestor situatii, fisa de actualizare se intocmeste de catre compartimentul cu atributii in gestionarea Registrului contribuabililor din cadrul organului fiscal in a carui evidenta a fost inregistrata persoana juridica declarata inactiva fiscal, care s-a radiat fara a fi reactivata, dupa primirea informatiei/comunicarea documentului care atesta radierea persoanei juridice declarate inactiva fiscal prin completarea formularului 508 „Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal privind inactivitatea fiscala” la care se bifeaza casuta „reprezentant legal al persoanei juridice declarate inactiva fiscal”;
– fisa de actualizare se transmite in compartimentul pentru gestionarea cazierului fiscal din cadrul organului fiscal in a carui sfera de competenta intra gestionarea cazierului fiscal al reprezentantului legal al persoanei juridice declarate inactiva care s-a radiat fara a fi reactivata.
Autorul articolului : Sergiu Cobirzan, expert contabil si auditor financiar.