Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
O societate X SRL are un sediu inchiriat pe o durata totala de inchiriere de 20 de ani, din care au mai ramas 15 ani.
Societatea a efectuat o imbunatatire (modernizare) a spatiului inchiriat astfel:
- reconditionari pereti interiori : 30.000 lei +TVA
- extindere sistem electric : 5.000 lei+ TVA
- mobilier : 10.000 lei +TVA
- mocheta : 4.000 lei+TVA
1.Reconditionari pereti interiori – aici se pune problema daca aceasta reconditionare reprezinta o imobilizare sau o cheltuiala.
Daca lucrarile sunt de reparatii curente , care au ca scop mentinerea sediului la aceiasi parametrii tehnici si functionali – sumele se inregistreaza in contabilitate pe cheltuiala -> deci afecteaza direct profitul perioadei la care se inregistreaza;
Daca lucrarile de reparatii si modernizare sunt realizate in vederea imbunatatirii parametrilor sediului atunci sumele facturate se evidentiaza pe conturi de imobilizari ->deci afecteaza profitul periodei curente si perioadelor urmatoare, in functie de durata de viata utila a imobilizarii (prin intermediul amortizarii).
Prespunem ca aceasta lucrare este o imbunatatire. Pana la finalizarea lucrarilor de moderinare se inregistreaza suma pe contul 231
% = 404 Furnizori de imobilizari 35.700
231 Imobilizari corporale in curs de executie 30.000
4426 Tva deductibila 5.700
2.Extindere sistem electric – aceasta reprezinta o imbuntatire a spatiului inchiriat prin urmare, pana la finalizarea lucrarilor, suma se inregistreaza ca la punctul 1. pe contul 231.
% = 404 Furnizori de imobilizari 5.950
231 Imobilizari corporale in curs de executie 5.000
4426 Tva deductibila 950
3.Mobilier – reprezinta un activ individual si se inregistreaza pe contul 214 Mobilier, aparatură birotică, echipamente de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale.
% = 404 Furnizori de imobilizari 11.900
214 Mobilier, aparatură birotică, echipamente de protecție 10.000
a valorilor umane și materiale și alte active corporale
4426 Tva deductibila 1.900
Mobilierul se incadreaza la codul 3.1.1. din Hotararea 2139/2004 si se amortizeaza pe o durata intre 9-15 ani.
4.Mocheta, la fel ca mobilierul se inregistreaza pe contul 214 :
% = 404 Furnizori de imobilizari 4.760
214 Mobilier, aparatură birotică, echipamente de protecție 4.000
a valorilor umane și materiale și alte active corporale
4426 Tva deductibila 760
Mocheta se incadreaza la codul 3.1.4.Inventar gospodăresc: tacâmuri din metale prețioase, covoare, oglinzi, candelabre, etc. si are o durata cuprinsa intre 8-12 ani.
5. La finalul lucrarilor se face receptia lucrarilor :
212 Construcții = 231 Imobilizari corporale in curs de executie 35,000
Lucrarea se amortizeaza pe durata ramasa a contractului de inchiriere, respectiv de 15 ani.
Ordinul 1.802/2014 prevede ca investițiile efectuate la imobilizările corporale utilizate în baza unui contract de închiriere, locație de gestiune, administrare sau alte contracte similare se supun amortizării pe durata contractului respectiv. La expirarea contractului, valoarea investițiilor efectuate și a amortizării corespunzătoare se cedează proprietarului imobilizării. În funcție de clauzele cuprinse în contractele încheiate, transferul poate reprezenta o vânzare de active sau o altă modalitate de cedare. Înregistrarea în contabilitate a operațiunilor se efectuează conform prezentelor reglementări.