Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!
Intrebarile si raspunsurile legate de e Factura sunt valabile pentru anul 2024:
1.Cine are obligatia transmiterii Ro e Factura incepand cu anul 2024 ?
Persoanele care trebuie sa transmita e Factura incepand cu anul 2024 sunt operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrați în scopuri de TVA conform art. 316.
Aceasta inseamna societati comerciale, persoane fizice autorizare, intreprinderi individuale.
2.Care sunt tipurile de tranzactii pentru care este necesara raportarea?
- tranzactiile B2G si
- tranzactiile B2B care au locul prestarii/livrarii in Romania.
3.Care sunt exceptiile de la obligatia de transmitere a raportarii?
- tranzactiile B2C
- livrari intracomunitare
- exporturi
4. Raportarea Ro e Factura este una noua?
Nu, aceasta raportare exista inca din anul 2023 dar se aplica in relatia B2G si B2B la produse cu risc fiscal ridicat si in relatia B2C pentru incasari cu vouchere de vacanta.
5.Se vor aplica amenzi in anul 2024 ?
In anul 2024 nu se vor aplica amenzi in perioada 01.01.2024-31.03.2024.
Dupa aceasta perioada se va aplica o amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiți potrivit legii, și amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice.
6.Care este termenul de transmitere a e-Facturii ?
Termenul limită pentru transmiterea e Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data limită prevăzută pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificările ți completările ulterioare.
7.Cum difera e Factura de o factura obisnuita?
E factura are un format xml – nu se poate citi usor, la fel ca o factura obisnuita in pdf si nu poate fi pregatita manual de catre utilizator. Este necesar un program care sa transforme datele in format obisnuit intr-o codificare de tip xml.
8.De unde pot sa obtin acest format xml pentru facturile pe care le voi emite?
Pentru a converti datele obisnuite in format xml exista mai multe solutii:
-se poate utiliza o aplicatie pusa la dispozitie de ANAF -dar aici
-se poate apela la un soft de facturare care face automat acest lucru.
9.Cum pot converti facturile din format xml in format pdf?
Conversia se poate face apeland la un soft care face acest lucru . Si pe site-ul ANAF este disponibila aici o: Aplicație conversie XML factură în PDF.
Tot pe site-ul ANAF este disponibila o Aplicație conversie XML in PDF pt toate facturile din folder .
10.Cum se pot transmite facturile xml in sistemul Ro e factura ?
a) prin intermediul APIului – care permite de exemplu transmiterea automata catre ANAF din aplicatia de facturare -informatiile se regasesc aici: https://efactura.mfinante.ro .
Softurile de facturare pot integra acest API astfel incat transmiterea sa se faca automat.
b) prin pagina web din cadrul in Spatiul Privat Virtual (SPV) – aici este mai complicat pentru ca facturile xml trebuie incarcate una cate una si este fazabil doar in cazul unui numar mic de facturi.
11.Care este data comunicării facturii electronice către destinatar?
Se consideră care este data la care factura electronică este disponibilă acestuia pentru descărcare din sistemul naţional privind factura electronică RO e Factura. Destinatarul este notificat cu privire la facturile electronice primite în sistemul naţional privind factura electronică RO e Factura. Data comunicării este accesibilă în sistem şi emitentului facturii electronice.
12.Se poate returna o factura comunicata destinatarului in sistem?
Factura electronică comunicată destinatarului nu se poate returna în sistemul naţional privind factura electronică RO e Factura.
13.RO e -Factura si RO e-Transport sunt acelasi lucru?
Cele doua sisteme sunt diferite . RO e-Transport este un sistem de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat. Sistemul monitorizeaza în timp real deplasarea bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României, astfel: transportul bunurilor achiziționate și livrate intracomunitar, transportul bunurilor care fac obiectul operațiunilor vamale, transportul bunurilor între două locații situate pe teritoriul național.
14.Inregistrarea in registrul RO e Factura este obligatorie ?
Inregistrarea in acest registru este optionala.
Registrul RO e Factura este public si este disponibil AICI.
15.Daca o societate opteaza pentru utilizarea sistemului Ro e Factura, de cand este inscrisa in registru?
Operatorul economic care a optat pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e Factura este înscris în Registrul RO e Factura începând cu data de 1 a lunii următoare exercitării opţiunii, dată de la care emitentul dobândeşte şi calitatea de destinatar.
16.La ce se foloseste formularul 084?
Formularul (084) “Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e Factura/renunțarea la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e Factura”, se completează şi se transmite de către operatorii economici, respectiv orice entităţi care desfăşoară activitate economică constând în executarea de lucrări, livrarea de bunuri/produse şi/sau prestarea de servicii, care emit facturi electronice către alţi operatori economici (relaţii B2B) şi care optează pentru transmiterea acestora către destinatari folosind sistemul naţional privind factura electronică RO e Factura.
17.Este necesara obtinerea unui certificat digital pentru transmiterea e-facturii?
Fiindca transmiterea facturii presupune acces la SPV, este absolut necesara existenta unui certificat digital. Acesta poate fi al firmei sau exista varianta transmiterii prin certificatul contabilului.
18.Ce elemente trebuie sa contina factura electronica care se va transmite prin RO e Factura?
Elemente principale ale facturii electronice sunt:
a) identificatorii de proces și de factură;
b) data facturii;
c) informații privind identificarea operatorului economic care a livrat bunurile/produsele, a prestat serviciile sau a executat lucrările;
d) informații privind destinatarul facturii electronice;
e) informații privind beneficiarul plății;
f) informații privind reprezentantul fiscal al emitentului;
g) identificarea tipului de bunuri/produse livrate, servicii prestate sau lucrări executate;
h) referirea la contractul de achiziții publice/sectoriale, de concesiune de lucrări și servicii, precum și, după caz, la contractul de achiziții publice în domeniile apărării și securității;
i) detalii privind executarea lucrărilor, livrarea bunurilor/ produselor sau prestarea serviciilor;
j) instrucțiuni de plată;
k) informații privind creditări sau debitări;
l) informații privind pozițiile de pe factură;
m) defalcarea TVA;
n) totalul facturii.
19.Ce document va fi considerat originalul facturii ?
Exemplarul original al facturii electronice se consideră fișierul de tip XML însoțit de semnătura electronică a Ministerului Finanțelor.
20.Ce inseamna B2B, B2G si B2C?
B2B – inseamna Business to Business adica tranzactii intre 2 operatori economici, asa cum i-am prezentat la pct.1.
B2G -inseamna Business to Government – inseamna tranzactii intre un operator economici si o entitate publica (autoritate contractanta).
Citeste si : Comunicat ANAF referitor la obligatia de raportare prin RO e Factura in relatia B2G
B2C -inseamna Business to Customer -adica tranzactii intre operatori economici si persoane fizice.
21.Ce acte normative reglementeaza RO e-Factura?
- OUG nr. 120 din 4 octombrie 2021
- Legea 296/2023
22.Exista vreo obligatie de transmitere a facturilor emise catre persoane fizice ?
Nu exista obligatia de transmitere a facturilor emise catre persoane fizice decat in cazul unitatilor turistice care incaseaza contravaloarea serviciilor cu vouchere de vacanta.
23.Ce documente se rapoarteaza ? Facturi sau si bonuri ?
In sistem se raporteaza atat facturile obisnuite cat si facturile simplificate dar si bonurile fiscale cu cod de TVA (acestea indeplinind conditiile unei facturi simplificate).
24. Putem emite atat facturi in format clasic (pdf) cat si facturi in format electronic?
Facturile in format clasic cu ar pdf vor putea circula in paralel cu factura electronica pana la 30.06.2024. Incepand cu 1 iulie 2024 din punct de vedere fiscal, sunt considerate facturi care se pot inregistra in contabilitate, doar facturile electronice emise si transmise in sistemul e Factura.
25.Este obligatoriu sa am confirmarea trimiterii in SPV a e Facturii?
Exemplarul original al facturii electronice se considera fisierul de tip XML insotit de sigiliul electronic al Ministerului Finantelor. Utilizatorii vor trebuie sa verifice existenta sigiliului, ca dovada a trimiterii cu succes a facturii in e Factura.
26.Ce obligatii am referitor la primirea facturilor ?
In afara de obligatia de transmitere a facturii care apare incepand cu 1 ianuarie 2024, sistemul E factura mai are o componenta importanta: obligatia de primire a facturilor de la furnizori prin E factura , obligatie care se aplica incepand cu 1 iulie 2024.
Incepand cu aceasta data destinatarul care primeste si inregistreaza in contabilitate o factura in alt format decat cea electronica va fi amendat cu o suma egala cu contravaloarea TVA din respectiva factura.
27.Prin SPV pot trimite mai multe facturi o data ?
Prin SPV facturile se pot trimite una cate una. Nu exista posibilitatea de a trimite concomitent mai multe.
28.O data transmisa factura in e Factura se mai poate anula ?
Nu va mai fi posibila anularea facturii din moment ce a fost transmisa dar se poate emite o alta factura de corectie.
29. Cum se autorizeaza in SPV o societate?
Trebuie parcurse 2 etape:
1.Sa achizitioneze un certificat digital
2.Sa autorizeze acest certificat digital in SPV.
Am scris detaliat aici: Cum te autorizezi in SPV cu certificat digital pentru firma ta?
30.Daca m-am inscris in registrul RO e Factura pot sa ies din acest registru ?
Acest lucru nu mai este posibil.
31.Ce se intampla in situatia in care destinatarul are obiectii cu privire la factura ?
În situația unei facturi electronice asupra căreia destinatarul are obiecții, acesta înștiințează emitentul facturii electronice, inclusiv în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, prin înscrierea unui mesaj în acest sens.

Atata timp cat eu va transmit citirea contoarului , de unde mai apare aceasta regularizare?
O întrebare! În cazul în care ai mai multe firme trebuie semnătura digitala pentru fiecare? Și tot așa programe E-factura?Mulțumesc pentru înțelegere!