Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Ministerul Finantelor a publicat in data de 28 martie 2025 un proiect legislativ prin care se aduc cateva clarificari in ce priveste impozitul pe constructii speciale.
Prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.156/2024, începând cu anul fiscal 2025, s-a reinstituit impozitul pe construcții care se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcţiilor existente la data de 31.12.2024 în patrimoniul contribuabililor.
Conform prevederilor in vigoare, impozitul pe construcţii se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcţiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit local pe clădiri. Intră sub incidenţa acestor prevederi şi valoarea clădirilor din parcurile industriale, ştiinţifice şi tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe clădiri.
În aplicarea acestor prevederi, mediul de afaceri și organismele profesionale au evidențiat dificultăți privind determinarea bazei de impunere, respectiv a valorii construcțiilor existente în patrimoniu, întrucât potrivit informațiilor din evidența contabilă aceasta poate fi: valoarea de achiziție,valoarea de producție, valoarea rămasă neamortizată, valoarea de piață sau valoarea reevaluată.
Ce se propune ?
- introducerea unei cote de impozitare, de 0,5%, pentru calcularea impozitului pe construcții în cazul contribuabililor care, la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul, au în administrare/ concesiune/ folosință cu titlu gratuit/închiriere construcții de natura domeniului public/privat al statului sau al unităţilor administrativ teritoriale, luând în considerare faptul că pentru aceste construcții nu poate fi stabilită o valoare netă
- clarificarea bazei de impozitare prin stabilirea următoarelor valori:
– valoarea netă a construcţiilor pentru care nu se datorează impozit pe clădiri/taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții. Se propune ca valoarea netă a construcțiilor respective să fie determinată ca
diferență între valoarea evidenţiată în soldul debitor al conturilor corespunzătoare construcţiilor și valoarea contabilă cumulată a amortizării acestora;
-valoarea construcțiilor din contractele de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, în cazul celor de natura domeniului public/privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții, pentru care nu se datorează taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal. În acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care au construcțiile în administrare/ concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere
- menținerea scutirii și de la plata impozitului pe construcții pentru construcțiile scutite de impozit pe clădiri/taxa pe clădiri, potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal;
- reglementarea unor prevederi pentru stabilirea bazei impozabile în cazul în care lucrările de investiții sunt efectuate de către contribuabili la construcții utilizate în baza unor contracte de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere/locație de gestiune/asociere în participațiune şi altele asemenea, iar aceste investiții nu se concretizează în construcții, așa cum acestea sunt definite la art. 497 din Codul fiscal;
- stabilirea sferei de aplicare a impozitului în sensul aplicării acestuia doar pentru construcțiile situate pe teritoriul României reprezentând teritoriul delimitat de frontiera de stat a României, în conformitate cu prevederile OUG nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, cu modificările şi completările ulterioare. Se clarifică, totodată, faptul că nu intră sub incidența impozitului construcțiile situate în marea teritorială a României astfel cum este definită de Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei contigue şi al zonei economice exclusive ale României, republicată.
Dupa publicarea in MOF, prevederile vor intra in vigoare incepand cu anul fiscal 2025/anul fiscal modificat care începe în anul 2025.
Citeste si : Cate declaratii depune anual o firma in Romania?
