Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
In MOF nr. 939 din 18.10.2023 s-a publicat Hotărârea nr. 970 pentru aprobarea Metodologiei privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex,precum și a hărțuirii morale la locul de muncă.
Scopul acestei metodologii este de a stabili cadrul metodologic pentru instituțiile și autoritățile administrației publice centrale și locale, civile și militare, precum și pentru companiile private în aplicarea legislației în domeniul prevenirii și combaterii hărțuirii pe criteriul de sex și hărțuirii morale la locul de muncă.
Exemple de hartuire
Exemple de conduită sau comportamente care constituie hărțuire la locul de muncă includ, dar nu se limitează la:
1.Conduita fizică — contact fizic nedorit, repetat (atingeri necorespunzătoare ale corpului), violența fizică (inclusiv agresiunea sexuală), utilizarea amenințărilor sau recompenselor legate de locul de muncă, pentru a solicita favoruri sexuale.
2.Conduita verbală: comentariile privind aspectul, vârsta, viața privată a unui angajat, comentarii sexuale, povești și glume de natură sexuală, avansuri sexuale, invitații sociale repetate și nedorite pentru întâlniri sau intimitate fizică, insulte legate de sexul angajatului sau alte caracteristici ale sale, observații exagerat de familiare, trimiterea de mesaje umilitoare, degradante, explicite sexual, prin telefon, e-mail sau orice alte ijloace de comunicare, dacă acestea sunt făcute în mod sistematic/repetat și dacă urmăresc, au ca rezultat sau sunt susceptibile să conducă la vătămări fizice, psihologice, sexuale.
3.Comportament nonverbal: afișarea materialelor sugestive sau explicite sexual; gesturi sugestive sexual, fluierături, priviri insistente, dacă acestea sunt făcute în mod sistematic/repetat.
Hărțuire morală la locul de muncă, în înțelesul Ordonanței Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea
tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, presupune:
a)Orice comportament exercitat cu privire la un angajat de către un alt angajat care este superiorul său ierarhic, de către
un subaltern și/sau de către un angajat comparabil din punct de vedere ierarhic, în legătură cu raporturile de muncă, care să aibă drept scop sau efect o deteriorare a condițiilor de muncă prin lezarea drepturilor sau demnității angajatului, prin afectarea
sănătății sale fizice sau mentale ori prin compromiterea viitorului profesional al acestuia, comportament manifestat în oricare
dintre următoarele forme:
a) conduită ostilă sau nedorită;
b) comentarii verbale;
c) acțiuni sau gesturi;
b)Orice comportament care, prin caracterul său sistematic, poate aduce atingere demnității, integrității fizice ori mentale a
unui angajat sau grup de angajați, punând în pericol munca lor sau degradând climatul de lucru. În înțelesul prezentei legi,
stresul și epuizarea fizică intră sub incidența hărțuirii morale la locul de muncă.
4.Alte exemple:
— manifestarea sau diseminarea unui material ofensator sau cu conținut indecent;
— insinuări, insulte sau remarci obscene ori sexiste/rasiste/homofobe, făcute în mod sistematic/repetat;
— folosirea unui limbaj ofensator în descrierea uneipersoane cu dizabilități sau ironizarea unei persoane cu dizabilități;
— comentarii despre aspectul fizic sau caracterul unei persoane, de natură să cauzeze stânjeneală sau suferință;
— atenție nedorită, precum spionare, urmărire permanentă, șicanare, comportament exagerat de familiar sau atenție verbală
ori fizică nedorită;
— efectuarea sau trimiterea repetată de: apeluri telefonice, SMS-uri, e-mailuri, mesaje pe rețelele sociale, faxuri sau scrisori
nedorite, cu conotații sexuale, ostile sau care afectează viața privată a unei persoane;
— întrebări nejustificate, inoportune sau persistente despre vârsta, starea civilă, viața personală, interesele sau orientarea sexuală a unei persoane ori întrebări similare despre originea rasială sau etnică a unei persoane, inclusiv despre cultura sau
religia acesteia;
— avansuri sexuale nedorite, solicitări repetate de acordare a unei întâlniri sau amenințări;
— sugestii privind faptul că favorurile sexuale îi pot aduce unei persoane promovarea profesională sau că, dacă aceasta nu le acordă, atunci cariera sa va avea de suferit.
Exemple de atitudini care sunt legitime în relația cu angajatul, fiind prerogative ale angajatorului, și nu constituie hărțuire:
— supraveghează direct angajații, inclusiv stabilind așteptările de performanță și oferind feedback despre performanța muncii;
— ia măsuri pentru a corecta deficiențele de performanță, cum ar fi plasarea unui angajat într-un plan de îmbunătățire a performanței;
— ia măsuri disciplinare rezonabile;
— dă directive legate de atribuții, cum și când ar trebui făcută activitatea;
— solicită actualizări sau rapoarte;
— aprobă sau refuză solicitările de timp liber