Documentele contabile se vor pastra in arhiva contabila 5 ani in loc de 10 ani

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Presedintele Romaniei a promulgat in 11.01.2023 o lege prin care actele contabile se vor pastra in arhiva doar 5 ani, in loc de 10 cat era pana in prezent. Legea urmeaza a fi publicata in Monitorul Oficial si primit numarul 36/2023.

Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva timp de 5 ani calculați de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii.

Persoanele care utilizează sisteme informatice de prelucrare automată a datelor au obligaţia să asigure prelucrarea datelor înregistrate în contabilitate în conformitate cu reglementările contabile aplicabile, controlul şi păstrarea acestora pe suporturi tehnice timp de 5 ani calculați de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost întocmite.

Pe langa aceste doua modificari care se aduc Legii contabilitatii, se mai modifica si Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează:

Memoria fiscală este un dispozitiv unic inscriptibil din modulul fiscal, care trebuie să permită obligatoriu acumulări progresive ale datelor, fără ca acestea să poată fi modificate sau şterse, precum şi conservarea în timp a acestora pe o perioadă de 5 ani.

Anterior termenul a fost de 10 ani.

Mai mult, registrul special prevăzut la art. 1 alin. (8) din OG 28/1999 şi raportul fiscal de închidere zilnică sunt documente avute în vedere de către organele fiscale cu ocazia verificării veniturilor care stau la baza determinării impozitelor şi taxelor datorate bugetului de stat. Registrul special prevăzut la art. 1 alin. (8), precum și rapoartele fiscale de închidere zilnică se arhivează şi se păstrează pe o perioadă de 5 ani, calculați de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost emise. Obligaţia privind arhivarea şi păstrarea raportului fiscal de închidere zilnică pe o perioadă de 5 ani nu se aplică operatorilor economici care utilizează aparate de marcat electronice fiscale care potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (21) nu inglobează constructiv dispozitivul de imprimare.

Anterior, termenul de pastrare a registrului special era de 10 ani, iar termenul nu se calcula incepand cu data de 1 iulie a anului urmator.

Operatorii economici care utilizează aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) şi (2) OG 28/1999 la umplerea memoriei fiscale, atunci când aceasta trebuie înlocuită ca urmare a defectării, ori când nu mai poate fi folosită de către utilizatori din diverse motive, precum şi în cazul în care aceştia îşi încetează activitatea, sunt obligaţi să asigure păstrarea şi arhivarea memoriilor fiscale pentru o perioadă de 5 ani calculați de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost întocmite.

Anterior termenul era de 10 ani.

Articole similare

One Thought to “Documentele contabile se vor pastra in arhiva contabila 5 ani in loc de 10 ani”

  1. Timis

    Bună pentru întreprinderea individuală.
    .retragerile de numerar folosite in scopuri personale trebuie trecute în registrul jurnal? mulțumesc pentru informații

Comentariul tau aici