Documente contabile care se utilizeaza pentru evidenta mijloacelor fixe

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Imobilizarile  detinute de o entitate presupun tinerea unei evidente documentare formata din urmatoarele tipuri de documente:

  • registrul numerelor de inventar– care este utilizat pentru atribuirea numerelor de inventar mijloacelor fixe (imobilizarilor corporale) existente in entitate, in vederea identificarii lor. Aici se se inregistreaza cronologic mijloacele fixe intrate in entitate.
  • fisa mijlocului fix: document pentru evidenta analitica a mijloacelor fixe. Se intocmeste pentru fiecare mijloc fix.
  • bonul de miscare a mijloacelor fixe se utilizeaza la transferul acestora intre locatii 
  • procesul-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale– se utilizeaza cand se scot din functiune mijloacele fixe.
  • procesul-verbal de receptie – document de aprobare a receptiei. Atragem aici atentia ca la receptia imobilizarilor nu se utilizeaza nota de receptie (NIR). Acest document este utilizat in evidenta stocurilor.
  • procesul-verbal de receptie provizorie -document de constatare a indeplinirii conditiilor de receptie provizorie a obiectivului de investitii,  document de aprobare a receptiei provizorii a obiectivului de investitii
  • procesul-verbal de punere in functiune-document care atesta punerea in functiune a obiectivului de investitii

Datorita importantei corectei gestiuni a imobilizarilor, in SmartBill Conta utilizatorii pot regasi o sectiune distincta, in Active:

Aici se poate regasi Registrul imobilizarilor, Balanta imobilizarilor, Amortizarea inregistrata si Reconciliere imobilizari (un instrument util de verificare a corelatiei dintre inregistrarile din contabilitate si cele din gestiune).

Documentul de baza este Registrul imobilizarilor care contine lista mijloacelor fixe detinute de entitate. In SmartBill Conta, informatiile afisate contin :

  • denumirea
  • numarul de inventar
  • data punere in funct.
  • valoare actuala
  • durata de functionare
  • amortizare cumulata
  • valoare ramasa
  • durata ramasa

Optional, registrul se poate completa si cu alte elemente precum locatia, furnizorul sau valoarea neta, asa cum se poate observa mai jos.

Un alt raport important care se poate genera din SmartBill Conta este balanta imobilizarilor:

Acest raport afiseaza pentru fiecare numarul de inventar, soldul initial, intrarile si iesirile , separat pe valoare de inventar si pe amortismentul cumulat. La final este afisata valoarea ramasa.

Separat de acest raport, in SmartBill Conta se poate accesa istoricul modificarilor pe fiecare mijloc fix precum si detaliile aferente acelei imobilizari:

Un mare avantaj al modulului de Active din programul de contabilitate SmartBill este corelarea datelor din contabilitate cu cele din gestiune, in sensul ca atunci cand se contabilizeaza documente pe conturi de clasa 2 (imobilizari) automat se activeaza fereastra de inregistrare si in gestiune , ceea ce asigura concordanta dintre aceste inregistrari.

In plus fata de aceasta facilitate exista optiunea reconciliere imobilizari care mai verifica inca o data corelatiile dintre inregistrarile din contabilitate si cele din gestiune si afiseaza documentele necorelate.

Nu in ultimul rand, raportul de amortizare inregistrata, arata cumulat, pe luni, valoarea amortizarii inregistrate, un instrument util de informare si analiza.

Raportul se poate vizualiza si detaliat, pe fiecare activ care a generat cheltuiala cu amortizarea:

Articole similare

Comentariul tau aici