Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!
Ce este codul CAEN ?
CAEN reprezinta acronimul de la Clasificarea activitatilor din economia nationala si este o clasificare statistica nationala a activitatilor economice din România. Scopul acestui cod este pur statistic.
Clasificarea este structurata pe sectiuni :
– primul nivel cuprinde titluri identificate printr-un cod alphabetic;
– al doilea nivel – contine titluri identificate printr-un cod numeric de doua cifre
– al treilea nivel – titluri identificate printr-un cod numeric de trei cifre si
– al patrulea nivel – titluri identificate printr-un cod numeric de patru cifre.
Orice companie are un singur obiect principal de activitate caruia ii corespunde un singur cod CAEN, care este declarat la constituire in actul constitutiv.
Acestea este codul prevazut in actul constitutiv si tiparit pe certificatul de inregistrare.
Pe langa codul principal, o entitate trebuie sa treaca in actul constitutiv si potentialele coduri pentru activitati secundare.
Daca ati omis sa treceti un cod nu este insa o problema atat de mare, fiindca actul constitutiv se poate actualiza ulterior, dar acest lucru implica anumite costuri la ONRC.
De aceea, este bine ca de la inceput sa fie planificate cat mai bine viitoarele activitati.
Atentie! Va aducem astfel in atentie o lege poate mai putin cunoscuta : Legea nr. 12/1990 – protejarea populatiei impotriva unor activitati de productie, comert sau prestari de servicii ilicite care a fost republicata in 2014.
Aceasta lege prevede ca urmatoarele fapte reprezinta activitati de productie, comert sau prestari de servicii ilicite si constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii penale, infractiuni:
a) efectuarea de activitati de productie, comert sau prestari de servicii, dupa caz, fara indeplinirea conditiilor stabilite prin lege;
b) vanzarea ambulanta a oricaror marfuri in alte locuri decat cele autorizate de primarii, consilii judetene sau prefecturi;
c) conditionarea vanzarii unor marfuri sau a prestarii unor servicii de cumpararea altor marfuri ori de prestarea de servicii;
d) expunerea spre vanzare ori vanzarea de marfuri sau orice alte produse fara specificarea termenului de valabilitate ori cu termenul de valabilitate expirat;
e) efectuarea de activitati de productie, comert sau prestari de servicii, dupa caz, cu bunuri a caror provenienta nu este dovedita, in conditiile legii. Documentele de provenienta vor insoti marfurile, indiferent de locul in care acestea se afla, pe timpul transportului, al depozitarii sau al comercializarii. Prin documente de provenienta se intelege, dupa caz, factura fiscala, factura, avizul de insotire a marfii, documentele vamale, factura externa sau orice alte documente stabilite prin lege;
f) nedeclararea de catre operatorii economici la organele fiscale, inainte de aplicare, a adaosurilor comerciale si a celor de comision;
g) omisiunea intocmirii si afisarii, in unitate, la locurile de desfacere sau servire, de catre operatorii economici a preturilor si tarifelor, a categoriei de calitate a produselor sau serviciilor ori, acolo unde este cazul, a listei de preturi si tarife;
h) neexpunerea la vanzare a marfurilor existente, vanzarea preferentiala, refuzul nejustificat al vanzarii acestora sau al prestarii de servicii cuprinse in obiectul de activitate al operatorului economic;
i) acumularea de marfuri de pe piata interna in scopul crearii unui deficit pe piata si revanzarii lor ulterioare sau al suprimarii concurentei loiale;
j) depasirea de catre orice operator economic a adaosurilor maxime stabilite prin hotarari ale Guvernului, la formarea preturilor de vanzare cu amanuntul;
k) falsificarea ori substituirea de marfuri sau orice alte produse, precum si expunerea spre vanzare ori vanzarea de asemenea bunuri, cunoscand ca sunt falsificate sau substituite.
Asadar, nerespectarea prevederilor de la punctul a) “efectuarea de activitati de productie, comert sau prestari de servicii, dupa caz, fara indeplinirea conditiilor stabilite prin lege” constituie contraventie.
Nu se specifica insa concret care sunt aceste conditii.
Consideram ca in contextul unei astfel de exprimari o potentiala contraventie ar putea-o constitui desfasurarea de activitati fara a fi regasite intr-un cod CAEN mentionat in actele societatii.
Contraventiile prevazute mai sus, savarsite de catre persoane juridice se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 20.000 lei.
Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
In plus, bunurile care au servit sau au fost destinate sa serveasca la savarsirea vreuneia dintre faptele prevazute mai sus, daca sunt ale contravenientului, precum si sumele de bani si bunurile dobandite prin savarsirea contraventiei se confisca.
Documentele necesare extinderii obiectului de activitate
Documentele necesare pentru înregistrarea în registrul comerţului a menţiunilor privind modificarea obiectului de activitate (completare, extindere, reformulare, precizare domeniu şi activitate principală, schimbarea domeniului şi activităţii principale) sunt :
1. Cererea de înregistrare (original);
2. Actul modificator al actului constitutiv (hotărârea adunării generale a asociaţilor acţionarilor/decizia asociatului unic/decizia CA/directoratului sau actul adiţional la actul constitutiv respectiv, hotărârea membrilor GIE, GEIE, cu sediul în România (original);
3. Actul constitutiv actualizat;
4. Dacă este cazul, certificatul de înregistrare şi anexa/anexele, în original*;
5. Declaraţia-tip pe propria răspundere (original), semnată de asociaţi sau de administratori din care să rezulte, după caz, că:
– persoana juridică nu desfăşoară, la sediul social, activităţile declarate, o perioadă de maximum 3 ani (model 1);
– persoanele juridice îndeplinesc condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia specifică în domeniul sanitar, sanitar veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii, pentru activităţile precizate în declaraţia-tip (model 2), sau, după caz, declaraţia-tip (model 3);
6. Dacă este cazul:
– avizele prealabile prevăzute de legile speciale (copie);
– împuternicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original).
7. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale:
– taxe de registru;
– tariful de publicare în Monitorul Oficial, Partea a IV –a.