Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Declaratia care se utilizeaza pentru declararea contractelor de inchiriere la ANAF este 168 – Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune.
Persoanele fizice care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare și cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, au obligația înregistrării contractului încheiat între părți, precum și a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, potrivit art. 120 alin. (6^1) din Codul fiscal.
Pentru înregistrarea contractului de închiriere, contribuabilul depune „Cererea de înregistrare a contractelor de locațiune“, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin, denumită în continuare cerere, însoțită de o copie a contractului de închiriere. Conformitatea cu originalul a copiei contractului de închiriere, având număr și dată, se efectuează de către contribuabil prin înscrierea mențiunii „conform cu originalul“ și semnătura acestuia.
Cererea se completează în două exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se păstrează de către contribuabil.
Cererea, însoțită de copia contractului de închiriere, se depune direct la registratura organului fiscal competent, prin poștă cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță.
Mențiunile privind modificarea sau încetarea contractului de închiriere se declară prin completarea și depunerea cererii, având bifată în formular căsuța „Modificare“ sau „Încetare“, după caz, însoțită de documentele justificative.
Dovada înregistrării la organul fiscal competent a contractului de închiriere, a modificărilor ulterioare sau a încetării acestuia este:
a) copia cererii având înscrise numărul și data înregistrării la organul fiscal – pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal competent;
b) copia cererii, însoțită de confirmarea de primire semnată de reprezentantul organului fiscal competent – pentru cererile depuse prin poștă cu confirmare de primire;
c) copia cererii, însoțită de mesajul electronic transmis de sistemul de tranzacționare a informațiilor – pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanță.
ATENȚIE!
Dacă bunul a cărui folosință se cedează este deținut în comun, fiecare coproprietar persoană fizică are obligația depunerii cererii la organul fiscal competent, în vederea înregistrării contractului de închiriere, potrivit legii.
Completarea cererii
Caseta „Anul“ – se completează anul calendaristic în care se depune cererea.
Caseta „Cerere rectificativă“ – se completează cu X în cazul cererilor rectificative.
Casetele „Modificare/Încetare“ – se completează cu X în cazul mențiunilor privind modificarea sau încetarea contractului de locațiune.
Secțiunea A „Date despre locator“
Subsecțiunea a. „Date de identificare a locatorului“
Caseta „Denumire/Nume și prenume“
Se completează cu numele și prenumele persoanei fizice care obține venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal. În cazul locatorilor, persoane juridice și alte entități fără personalitate juridică, se înscrie denumirea locatorului.
Caseta „Cod de identificare fiscală“ se completează cu codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală al persoanei fizice care obține venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal. În cazul locatorilor, persoane juridice și alte entități fără personalitate juridică, se completează codul de înregistrare fiscală al contribuabilului care are calitatea de locator.
Casetele „Județ“, „Localitate“, „Sector“, „Strada“, „Număr“, „Bloc“, „Scară“, „Etaj“, „Apartament“, „Țară“, „Cod poștal“, „Telefon“, „Fax“ și „E-mail“ se completează cu informații privind adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilită potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entității fără personalitate juridică, după caz.
Subsecțiunea b. „Cota-parte deținută“
Se completează cu cota-parte deținută de locator din bunul mobil sau imobil (procent sau fracție).
Secțiunea B „Date de identificare a locatarului (chiriașului)“
Caseta „Nume și prenume/Denumire“
Se completează cu numele și prenumele/denumirea persoanei care are calitatea de locatar.
Caseta „Cod de identificare fiscală“ se completează cu codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală al persoanei fizice care are calitatea de locatar sau codul de înregistrare
fiscală al persoanei juridice/entității fără personalitate juridică care are calitatea de locatar, după caz.
Casetele „Județ“, „Localitate“, „Sector“, „Strada“, „Număr“, „Bloc“, „Scară“, „Etaj“, „Apartament“, „Țară“, „Cod poștal“, „Telefon“, „Fax“ și „E-mail“ se completează cu informații privind adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilită potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entității fără personalitate juridică, după caz.
În situația în care într-un contract de locațiune sunt mai mulți locatari se completează câte o secțiune „date de identificare“ pentru fiecare locatar.
Secțiunea C „Date despre contractul de locațiune“
Subsecțiunea a. „Contractul de locațiune inițial“
Casetele „Nr.“, „Data“, „Perioada contractului“, „Cuantumul chiriei lunare“, „Moneda“, „Adresa bunului imobil care face obiectul contractului“ și „Date de identificare ale bunului mobil care face obiectul contractului“ se completează cu informații conform contractului de închiriere.
Casetele „Data“ și „Perioada contractului“ se completează sub forma zz/ll/aaaa.
Caseta „Moneda“ se completează cu codul ISO al monedei [RON (LEU), EUR].
Caseta „Adresa bunului imobil care face obiectul contractului“ se completează cu adresa completă a bunului imobil.
Caseta „Date de identificare ale bunului mobil care face obiectul contractului“ se completează cu date de identificare ale bunului mobil (exemplu: număr de înmatriculare, serie șasiu, serie certificat etc.).
Subsecțiunea b. „Modificări ale contractului de locațiune“
ATENȚIE!
Se completează numai în cazul în care s-a bifat caseta „Modificare“.
Casetele „Contract conex nr. “, „Data“, „Perioada contractului“, „Cuantumul chiriei lunare“ și „Moneda“ se completează cu informații conform actului adițional al contractului de închiriere.
Subsecțiunea c. „Încetarea contractului de locațiune“
ATENȚIE!
Se completează numai în cazul în care s-a bifat caseta „Încetare“.
Casetele „Documentul care atestă încetarea“, „Nr.“, „Data“ și „Motivul încetării“ se completează cu informații conform actului de încetare a contractului de închiriere.
Declarația este însoțită în mod obligatoriu de copia contractului de închiriere.
ATENȚIE!
În cazul modificării/încetării, după caz, a contractului de locațiune, toate casetele de la secțiunea A. „Date de identificare a locatorului“ și B „Date despre contractul de locațiune“ se completează în mod obligatoriu.
Formularul se regaseste pe site-ul ANAF la adresa: 168 (anaf.ro).