Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
La intrarea in entitate stocurile pot fi evaluate la cost efectiv, cost standard sau pret cu amanuntul. Cand se utilizeaza fiecare dintre aceste metode?
In functie de specificul activitatii, o entitate poate alege sa evalueze si sa inregistreze stocurile prin urmatoarele metode:
- metoda costului efectiv – este prima metoda la care s-ar gandi oricine, chiar si fara educatie economica, daca ar fi sa implementeze un sistem de inregistrare a stocurilor. Costul efectiv poate fi cost de productie sau de achizitie
- metoda costului standard, în activitatea de producţie. In majoritatea firmelor de productie se inregistreaza stocurile in cursul lunii la acest cost bugetat, urmand ca la sfarsit de luna, sau chiar trimestrial sa se faca o ajustare prin care se inregistreaza diferenta dintre costul efectiv si costul standard. Ajustarea inseamna deci inregistrarea diferentelor de pret. Costul standard se utilizeaza in activitatea de productie
- metoda preţului cu amănuntul, în comerţul cu amănuntul. Pretul cu amanuntul se utilizeaza in comertul cu amanuntul
In cadrul acestui articol, vom detalia costul standard.
O societate comerciala prezinta urmatoarele date:
• Sold initial materii prime = 500 lei, reprezentand 100 kg produs la pretul standard de 5 lei/kg;
• Sold initial diferente de pret aferente stocurilor = 50 lei
• Achizitioneaza de la furnizorul X 50 de kg de materii prime la pretul de 6 lei/kg plus TVA.
• O data cu achizitia de la X se factureaza si transportul aferent in suma de 100 lei plus TVA
• Achizitioneaza de la furnizorul Y 10 kg de aceeasi materie prima la pretul de 4 lei/kg plus Tva.
• Se consuma 100 kg materii prime in procesul de productie
• Entitatea este inregistrata ca platitor de TVA.
Care este valoarea consumului de stocuri si valoarea soldului final al contului de materii prime si de diferente de pret?
- Inregistrarea achizitiei de la furnizorul X:
% = 401 Furnizori /X 357
301 Materii prime 250
308 Diferente de pret la materii prime si materiale 50
4426 TVA deductibila 57
Pe contul de materii prime se inregistreaza achizitia la cost standard 50 kg * 5 lei/kg , iar diferenta pana la 6 lei/kg cat este costul efectiv de achizitie, se inregistreaza pe contul 308 Diferente de pret.
- Inregistrarea facturii de transport:
% = 401 Furnizori/transportator 119
308 Diferente de pret la materii prime si materiale 100
4426 Tva deductibila 19
- Inregistrarea facturii de achizitie de la furnizorul Y
% = 401 Furnizori /y 47.6
301 Materii prime 50
308 Diferente de pret la materii prime si materiale (10)
4426 Tva deductibila 7.6
In aceasta situatie, datorita faptului ca avem un cost de achizitie sub costul standard, vom avea diferente de pret negative.
- Inregistrarea consumului celor 100 kg de materie prime:
601 Cheltuieli cu materiile prime = 301 Materii prime 500
Consumul de pe contul de materii prime se inregistreaza la cost standard de 5 lei/kg
- Descarcarea diferentelor de pret:
Se calculeaza coeficientul k.
K = ((50 + 50+100-10)/(500+250+50))*100 =23.75 %
Valoarea diferentelor de pret care se descarca = 500 lei * 23.75% = 118.75 lei
601 Cheltuieli cu materiile prime = 308 Diferente de pret 118.75
Prin urmare consumul de stocuri = 500 lei + 118.75 lei = 618.75 lei Stocul final = sold cont 301 + sold cont 308 =(500+250+50-500)+(50+50+100-10-118.75 ) = 300+ 71.25 = 371,25 lei