Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!
In data de 18.04.2018, ANAF a realizat pe pagina de Facebook o sesiune de asistenta cu privire la “Completarea Declaratiei Unice 212 pentru veniturile din activitati independente – realizate in anul 2017 si/sau estimate pentru anul 2018”. Iata cateva dintre intrebarile puse de contribuabili si raspunsurile acordate de specialistii ANAF:
a.) Intrebare contribuabil: “Bună dimineața! Dacă am depus declaratia 600, mai trebuie completat si in 212?”
a.) Raspuns ANAF: “Da, având în vedere modificările legislative, chiar în cazul în care aţi depus formularul 600 trebuie depus formularul 212, al cărui termen de depunere este data de 16 iulie 2018.”
b.) Intrebare contribuabil: “Buna ziua! Am depus deja declarațiile 200 și 220. Mai depun o data 212? Mulțumesc!”
b.) Raspuns ANAF: “În situaţia în care, în anul 2018, aţi depus la organul fiscal competent formularul 200 – “Declaraţie privind veniturile realizate din România” până la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.18/2018, nu aveţi obligaţia depunerii “Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice” pentru veniturile realizate în anul 2017.
În ceea ce priveşte formularul 220 “Declaraţia privind venitul estimat/norma de venit”, depus pentru anul 2018, acesta nu cuprinde toate informaţiile prevăzute de reglementările în vigoare şi ca urmare trebuie depus formularul 212 până la data de16 iulie 2018.”
c.) Intrebare contribuabil: “Buna ziua, un PFA radiat în decembrie 2017 și cu D220 si D200 depuse deja în ianuarie 2018 mai trebuie sa depună 212?”
c.) Raspuns ANAF: “Fiind radiat PFA-ul în anul 2017 şi este depusă D 200 pentru anul 2017 nu mai este necesar depunerea D212. Nu înţelegem de ce a mai fost depusă D 220 pentru anul 2017 sau 2018? Puteţi adresa intrebarea telefonic la nr.031.403.91.60”
d.) Intrebare contribuabil: “Pentru venituri din chirii în lei (contracte vechi înregistrate anul trecut cu D220), mai trebuie depus D212 anul acesta?”
d.) Raspuns ANAF: “Da, trebuie depusă, dar întrebarea dvs. nu face obiectul temei noastre de azi de asistenţă care este “Completarea Declarației Unice 212 pentru veniturile din activități independente – realizate în anul 2017 și sau estimate pentru anul 2018”.
Pentru a primi răspuns la întrebarile dvs. puteţi apela la Call enter la 0314039170 sau să completaţi formularul de contact care se află pe site-ul ANAF la următorul link: https://www.anaf.ro/asistpublic/ .”
e.) Intrebare contribuabil: “Trebuie completat si campul cu “veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si Contribuțiile Sociale datorate pe 2018?”
e.) Raspuns ANAF: “Da. Declaraţia se completează atât pentru veniturile realizate în anul 2017 cât şi pentru veniturile estimate pentru anul 2018. Veţi completa la Capitolul II “Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România şi contribuţiile sociale datorate în anul 2018 “informaţii în funcţie de categoria de venit, de activitatea desfăşurată şi de modul de determinare a venitului net.”
f.) Intrebare contribuabil: “Bună ziua! Am o persoană fizică care are: 1. Vaci cu lapte. 2. Venituri din chirii. 3. Are un PFA. Intrebarea: câte declarații unice trebuie depuse? Vă mulțumesc!”
f.) Raspuns ANAF: “În situaţia în care persoana la care faceţi referire, a realizat venituri din mai multe surse sau categorii de venit pentru care există obligația depunerii declarației unice va completa câte o secțiune pentru fiecare categorie și sursă de venit, atât pentru veniturile realizate în anul 2017, cât și pentru veniturile estimate pentru anul 2018 (respectiv secțiunile referitoare la datele privind veniturile realizate, pe surse și categorii de venit din România și/sau datele privind impozitul pe veniturile estimate, pe surse și categorii de venit), completând, totodată, anexele care se atașează la declarația unică. Deci se depune o singură declaraţie.”
g.) Intrebare contribuabil: “Pentru cei care au obtinut venituri din activitati independente sub plafonul de 22800 lei si care vor sa fie asigurati pentru sanatate – isi exprima aceasta optiune in declaratie si platesc – 6x190lei/an, fiind asigurati 12 luni sau 12×190 lei/an ??? Aici in ordonanta este ambigua exprimarea si de aceea sunt multe persoane care nu au inteles exact.
Pe de alta parte, in D212, sunt evidentiati distinct acestia (sectiunea 2 lit B respectiv C), fapt ce ar insemna ca acestia de la pct B care obtin venituri sub plafon – fie si 10 lei, nu conteaza – obtin, daca opteaza sa fie si ei asigurati trebuie sa plateasca 12×190 lei/an, in timp ce aceia de la pct C – care nu obtin venituri si opteaza pt plata CASS platesc 6×190 lei/an- atunci intreb- Unde este echitatea??”
g.) Raspuns ANAF: “Potrivit prevederilor art. 180 din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin OUG 18/2018, persoanele fizice care au estimat pentru anul curent venituri anuale cumulate din cele prevăzute, sub nivelul plafonului minim de 22800 lei pot opta pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, caz în care datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate după cum urmează:
- dacă depun declaraţia unică până la împlinirea termenului legal de depunere, la o bază de calcul reprezentând valoarea a 6 salarii de bază minime brute pe ţară, în vigoare la data depunerii acesteia; sau
- dacă depun declaraţia unică după împlinirea termenului legal de depunere, la o bază de calcul echivalentă cu valoarea salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare la data depunerii declaraţiei, înmulţită cu numărul de luni rămase până la termenul legal de depunere a declaraţiei inclusiv luna în care se depune declaraţia.
Pentru informaţii suplimentare ne puteţi contacta la Call Center la nr 031.403.91.60.”
h.) Intrebare contribuabil: “Cum se completeaza D212 la radierea unei P.F.A.?”
h.) Raspuns ANAF: “Se depune o declaraţie 212 sau rectificativă a acesteia , în care se completează câmpul “Data încetării activităţii” cu data radierii PFA.Veniturile din activităţi independente, ce se realizează într-o fracţiune de an, se consideră venit anual.”
i.) Intrebare contribuabil: “Pentru venituri din dividende repartizate si încasate în anul 2017 ce declarație trebuie depusă?”
i.) Raspuns ANAF: “Veniturile din dividende realizate în anul 2017 nu se declară, întrebarea dvs. nu se încadrează în tema zilei, care se intitulează: „Completarea Declarației Unice 212 pentru veniturile din activități independente – realizate în anul 2017 și sau estimate pentru anul 2018”.
Puteţi adresa întrebarea telefonic la Call Center la nr. 0314039160 sau să transmiteţi întrebarea dvs. pe formularul de contact, la următorul link: https://www.anaf.ro/asistpublic/.”
Mai multe intrebari si raspunsuri le puteti gasi pe pagina de Facebook a ANAF-ului – click aici-
Sursa: ANAF