Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Pentru inceput, sa vedem la ce se refera cheltuielile de constituire si ce cuprind acestea.
Cheltuielile de constituire sunt cheltuielile ocazionate de infiintarea sau dezvoltarea unei entitati (taxe si alte cheltuieli de inscriere si inmatriculare, cheltuieli privind emisiunea si vanzarea de actiuni si obligatiuni, precum si alte cheltuieli de aceasta natura, legate de infiintarea si extinderea activitatii entitatii). Asadar, pe scurt, in categoria cheltuielilor de constituire intra:
- cheltuielile necesare inscrierii si inmatricularii societatii (spre exemplu, factura de la registrul comertului, publicarea in Monitorul Oficial, onorariul avocatial)
- alte cheltuieli legate de infiintarea sau extinderea activitatii
Inregistrarea in contabilitate a cheltuielilor de constituire se poate face in doua moduri:
- cheltuielile sunt inregistrate fie in contul 201 “Cheltuieli de constituire”,
- fie direct pe cheltuiala intr-un cont din clasa 6
O entitate poate include cheltuielile de constituire la “Active”, caz în care poate imobiliza cheltuielile de constituire. În această situație, cheltuielile de constituire trebuie amortizate în cadrul unei perioade de maximum 5 ani.
Contul 201 “Cheltuieli de constituire” dupa continutul economic este un cont de imobilizari necorporale, iar dupa functia contabila este un cont de activ, cu ajutorul contului tinandu-se evidenta cheltuielilor ocazionate de infiintarea sau dezvoltarea societatii comerciale.
In debitul contului se inregistreaza:
- cheltuielile de constituire datorate (401, 462)
- cheltuieli de constituire achitate (5121, 5311)
In creditul contului se inregistreaza:
- cheltuielile de constituire amortizate, scoase din evidenta (2801)
Soldul debitor al contului reprezinta cheltuielile de constituire existente.
Monografie cheltuieli de constituire
Sa luam spre exemplu constituirea unei societati.
Se constituie o societate comerciala cu raspundere limitata, asociatul unic a achitat taxa inmatriculare, de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, onorariu avocatial, toate in suma de 1.200 lei. Dupa inceperea activitatii, cheltuielile de constiture se amortizeaza pe o perioada de 1 an.
Iata inregistrarile contabile pentru cheltuielile de constituire
1.Creditarea casieriei de catre asociati in vederea sustinerii acestor cheltuieli:
5311 Casa in lei = 4551 Actionari/asociati – conturi curente 1.200
2. Achitarea sumelor taxelor (factura ce cuprinde taxele de inregistrare de la Registrul Comertului)
201 Cheltuieli de constituire = 5311 Casa in lei 1.200
3.Inregistrarea amortizarii lunare:
6811 Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor = 2801 Amortizarea cheltuielilor de constituire 100
Cheltuielile de constituire se amortizeaza intr-o perioada de cel mult 5 ani
4.Scoatere din evidenta a cheltuielilor dupa primul an:
2801 Amortizarea cheltuielilor de constituire = 201 Cheltuieli de constituire 1.200
In cazul in care cheltuielile de constituire nu au fost integral amortizate, nu se face nicio distribuire din profituri, cu exceptia cazului in care suma rezervelor disponibile pentru distribuire si a profitului reportat este cel putin egala cu cea a cheltuielilor neamortizate.