Ce documente se intocmesc pentru mijloace fixe?

 

  1. REGISTRUL NUMERELOR DE INVENTAR

Registrul numerelor de  inventar serveste ca document de atribuire a numerelor de inventar mijloacelor fixe existente în unitate, în vederea identificării lor. Se întocmeste de către compartimentul financiar-contabil prin înregistrarea cronologică a mijloacelor fixe intrate în unitate.

Principalele date ale formularului se completează astfel:

 – în coloana 1 se înscrie numărul de inventar;

 – în coloana 2 se înscrie codul mijlocului fix;

 – în coloana 3 se înscriu, pe scurt, datele strict necesare pentru identificarea mijlocului fix;

 – în coloana 4 se înscrie locul unde se află mijlocul fix. În cazul miscărilor frecvente, această coloană se completează cu creionul negru, pentru a se putea sterge denumirea locului de folosintă anterior si a se înscrie noul loc unde se află mijlocul fix;

 – coloana 5 se foloseste în măsura în care sunt necesare si alte mentiuni decât cele făcute în celelalte coloane, ca, de exemplu, mentiuni privind transferul sau scoaterea din functiune a mijlocului fix, data instituirii gajului si beneficiarul acestuia, după caz.

  1. FISA MIJLOCULUI FIX

Serveste ca document pentru evidenta analitică a mijloacelor fixe. Se întocmeste într-un exemplar, de compartimentul financiar-contabil, pentru fiecare mijloc fix sau pentru mai multe mijloace fixe de acelasi fel si de aceeasi valoare, care au aceleasi cote de amortizare si sunt puse în functiune în aceeasi lună. Se completează pe baza documentelor justificative privind miscarea mijloacelor fixe sau modificarea valorii de inventar a acestora, ca urmare a completării, îmbunătătirii, modernizării sau reevaluării lor (bon de miscare a mijloacelor fixe, proces-verbal de scoatere din functiune etc.)

  1. BON DE MISCARE A MIJLOACELOR FIXE 

Serveste ca:

 – document justificativ de predare-primire a mijloacelor fixe între două locuri de folosintă ale unitătii (sectie, serviciu, brigadă, atelier, unităti subordonate etc.);

 -document de însotire a mijloacelor fixe pe timpul transportului de la sectia sau subunitatea predătoare la cea primitoare;

 – document justificativ de înregistrare în evidenta responsabilului cu mijloacele fixe la locurile de folosintă în contabilitate.

            Se întocmeste în două exemplare de către persoana desemnată de compartimentul care dispune miscarea mijloacelor fixe (compartimentul mecanic-sef, energetic-sef, administrativ etc.).

  1. PROCES-VERBAL DE SCOATERE DIN FUNCTIUNE A MIJLOACELOR FIXE/DE DECLASARE A UNOR BUNURI MATERIALE

Serveste ca:

 – document de constatare a îndeplinirii conditiilor necesare scoaterii din functiune a mijloacelor fixe, de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar în folosintă si de declasare a altor bunuri materiale decât mijloacele fixe, potrivit dispozitiilor legale;

 – document de consemnare a scoaterii efective din functiune a mijloacelor fixe, de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar în folosintă sau de declasare a bunurilor materiale;

 – document de predare la magazie a ansamblelor, subansamblelor, pieselor component si materialelor rezultate din scoaterea efectivă din functiune a mijloacelor fixe, precum si din scoaterea din uz a bunurilor materiale propuse pentru declasare;

 – document justificativ de înregistrare în evidenta magaziilor (depozitelor) si în contabilitate.

            Se întocmeste în două exemplare, separat pentru mijloace fixe, materiale de natura obiectelor de inventar în folosintă si bunuri materiale aflate în gestiunea unui singur gestionar, pe baza documentatiei prevăzute în normele legale (notă privind starea tehnică a mijlocului fix propus a fi scos din functiune, deviz estimativ al reparatiei capitale, act constatator al avariei, avize, notă justificativă privind descrierea degradării bunurilor materiale, specificatia bunurilor materiale propuse pentru declasare etc.).

Formularul se completează astfel:

 – capitolele I si II, de către comisia constituită în acest scop, după caz, cu constatările si concluziile rezultate din analiza documentatiei primite si din verificarea stării mijloacelor fixe propuse a fi scoase din functiune, scoaterii din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar în folosintă sau a bunurilor materiale propuse pentru declasare, se semnează de către membrii comisiei;

 – capitolul III, după aprobarea propunerilor si efectuarea scoaterii din functiune, din uz sau declasării, de către comisia de analizări avizare a propunerii de declasare a bunurilor materiale sau de delegatii numiti de conducerea unitătii care semnează pentru realitatea operatiunilor; serveste si ca document de predare la magazie (depozit) a ansamblelor, subansamblelor, pieselor componente si materialelor rezultate din scoaterea din functiune  a mijloacelor fixe, scoaterea din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar sau din declasarea bunurilor materiale.

 Se mentionează că, în cazul scoaterii din functiune a mijloacelor fixe, numărul de inventar se va trece la cap. II în coloana “Denumirea”. În situatia în care capitolul III se completează în alte exercitii financiare, este necesar să se întrunească o nouă comisie care să întocmească un nou proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale, care să confirme datele completate în acest capitol.

  1. PROCES-VERBAL DE RECEPTIE. PROCES-VERBAL DE RECEPTIE PROVIZORIE. PROCES-VERBAL DE PUNERE ÎN FUNCTIUNE

Serveste ca:

 – document de înregistrare în evidenta operative în contabilitate;

 – document de consemnare a stadiului în care se află obiectivul de investitii;

 – document de apreciere a calitătii lucrărilor privind obiectivul de investitii;

 – document de aprobare a receptiei;

 – document de constatare a îndeplinirii conditiilor de receptie provizorie a obiectivului de investitii ;

 – document de aprobare a receptiei provizorii a obiectivului de investitii

 – document de punere în functiune a obiectivului de investitii.

Se întocmeste în trei exemplare, la data punerii în functiune a mijlocului fix, astfel:

 – procesul-verbal de receptie se întocmeste pentru mijloacele fixe independente care nu necesită montaj si nici probe tehnologice (utilaje pentru interventie, unelte, accesorii de productie, mijloace de transport auto, animale etc.), acestea considerându-se puse în functiune la data achizitionării lor;

 – procesul-verbal de receptie provizorie se întocmeste pentru utilajele care necesită montaj, dar care nu necesită probe tehnologice, produse cu ciclu lung de fabricatie care depăsesc un exercitiu bugetar, realizate pe faze de fabricatie, precum si clădirile si constructiile speciale care nu deservesc procese tehnologice, acestea considerându-se puse în functiune la data terminării montajului, respectiv la data terminării constructiei;

 – procesul-verbal de punere în functiune se întocmeste pentru utilajele si instalatiile care necesită montaj si probe tehnologice, precum si clădirile si constructiile speciale care deservesc procese tehnologice, acestea considerându-se puse în functiune la terminarea probelor tehnologice.

Baza legala: OMFP 3512/2008

Articole similare

Comentariul tau aici