Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
In contextul in care multe societati au trecut de la regimul de impozitare ca microintreprindere la impozit pe profit, au devenit mult mai atente la cheltuielile pe care le inregistreaza pe firma, fiindca atunci cand ai o afacere, optimizarea fiscala este importanta.
Una dintre cele mai eficiente metode de reducere a taxelor este deducerea cheltuielilor eligibile.
Dar ce tipuri de cheltuieli pot fi inregistrate pe firma?
Exista 3 categorii de cheltuieli : deductibile, partial deductibile si nedeductibile.
Formula de calcul a impozitului pe profit este :
Impozit pe profit = 16% * (Venituri – Cheltuieli – Venituri neimpozabile -Deduceri fiscale + Cheltuieli nedeductibile).
Detaliat, aceste cheltuieli le ragasim la art. 25 din Codul fiscal.
a) Cheltuieli deductibile integral
Regula de baza: sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate în scopul desfășurării activității economice.
Exemple:
- cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor
- taxele de înscriere, cotizațiile și contribuțiile datorate către camerele de comerț și industrie, organizațiile patronale și organizațiile sindicale.
b) Cheltuieli partial deductibile
Exemple:
- cheltuielile de protocol în limita unei cote de 2% aplicată asupra profitului contabil la care se adaugă cheltuielile cu impozitul pe profit și cheltuielile de protocol
- cheltuielile sociale, în limita unei cote de până la 5%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului
- cheltuielile reprezentând tichetele de masă și vouchere de vacanță acordate de angajatori
- scăzămintele, perisabilitățile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare
- pierderile tehnologice care sunt cuprinse în norma de consum proprie necesară pentru fabricarea unui produs sau prestarea unui serviciu
- cheltuielile cu provizioane/ajustări pentru depreciere și rezerve
- cheltuielile cu dobânzile și alte costuri echivalente dobânzii din punct de vedere economic
- amortizarea
- cheltuielile pentru funcționarea, întreținerea și repararea locuințelor de serviciu, deductibile în limita corespunzătoare suprafețelor construite prevăzute de Legea locuinței nr. 114/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care se majorează din punct de vedere fiscal cu 10%;
- cheltuielile pentru funcţionarea, întreţinerea şi repararea locuinţelor de serviciu, deductibile în limita corespunzătoare suprafeţelor construite prevăzute de Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- cheltuielile de funcționare, întreținere și reparații aferente unui sediu aflat în locuința proprietate personală a unei persoane fizice, folosită și în scop personal
- 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv în scopul activității economice, cu o masă totală maximă autorizată care să nu depășească 3.500 kg și care să nu aibă mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzând și scaunul șoferului, aflate în proprietatea sau în folosința contribuabilului.
c) Cheltuieli nedeductibile
Exemple:
- cheltuiala cu impozitul pe profit
- dobânzile/majorările de întârziere, amenzile, confiscările și penalitățile, datorate către autoritățile române/străine, potrivit prevederilor legale, cu excepția celor aferente contractelor încheiate cu aceste autorități;
- cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsă din gestiune ori degradate, neimputabile, precum și taxa pe valoarea adăugată aferentă, dacă aceasta este datorată . Acestea sunt deductibile in anumite situatii.
- cheltuielile făcute în favoarea acționarilor sau asociaților, altele decât cele generate de plăți pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la prețul de piață pentru aceste bunuri sau servicii
- cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile
- cheltuielile cu serviciile de management, consultanță, asistență sau alte servicii, prestate de o persoană situată într-un stat cu care România nu are încheiat un instrument juridic în baza căruia să se realizeze schimbul de informații
- cheltuielile înregistrate în evidența contabilă, care au la bază un document emis de un contribuabil declarat inactiv
- cheltuielile cu taxele, contribuțiile și cotizațiile către organizațiile neguvernamentale sau asociațiile profesionale care au legătură cu activitatea desfășurată de contribuabili și care depășesc echivalentul în lei a 4. 000 euro anual
- cheltuielile din reevaluarea imobilizărilor necorporale/mijloacelor fixe, în cazul în care, ca urmare a efectuării unei reevaluări efectuate potrivit reglementărilor contabile aplicabile, se înregistrează o descreștere a valorii acestora
- impozitul minim pe cifra de afaceri determinat
- impozitul specific pe cifra de afaceri

Citeste: Provizioane si ajustari deductibile la calculul impozitului pe profit