Casa de marcat fiscal (ghid practic) – informatii utile

Cine trebuie sa detina aparat  de marcat electronic fiscal?

Cine nu are obligatia detinerii unei case de marcat?

De  unde iti poti procura un aparat de marcat electronic fiscal?

Ce bonuri se pot emite?

Ce documente emise de  casa de marcat se arhiveaza?

Registrul special de interventii

 

  1. Cine trebuie sa detina aparat de marcat electronic fiscal?

Aparatele de marcat electronice fiscale sunt obligatorii pentru toti operatorii economici care care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie. Acestia au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le predea clientilor.

  1. Cine nu are obligatia detinerii  unei case de marcat?

Potrivit OUG 28/1999, exista o serie de activitati pentru care nu este obligatorie utilizarea caselor de marcat, si anume:

  • comertul ocazional cu produse agricole autohtone efectuat de catre producatorii agricoli individuali detinatori de autorizatie in piete, targuri, oboare sau in alte locuri publice autorizate;
  • serviciile de alimentatie publica efectuate in mijloace de transport public de calatori;
  • vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;
  • transportul public de calatori in interiorul unei localitati pe baza de bilete sau abonamente, precum si cu metroul;
  • activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa, cum sunt, de exemplu, biletele de acces la spectacole, muzee, expozitii sau biletele de participare la jocuri de noroc;
  • activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora. OUG 28/1999 precizeaza ca nu sunt exceptate activitatile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decat operatiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta institutiilor de credit, apartinand acestor institutii, precum si cele efectuate prin intermediul automatelor de schimb valutari;
  • transportul public de calatori pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii, precum si cu metroul;
  • activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;
  • vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;
  • comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta. Exceptie fac livrarile de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;
  • serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
  • vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism;
  • furnizarea la domiciliul clientului a energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie (inclusiv de telefonie mobila), de posta si curier, de salubritate, de televiziune ( inclusiv prin cablu) de Internet;
  • efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;
  • serviciile medicale cu plata prestate la domiciliul sau la locul de munca al clientului;
  • serviciile de transport feroviar public de calatori in trafic intern si international, prestate de societati comerciale persoane juridice romane.
  1. De  unde iti poti procura un aparat de marcat electronic fiscal?

Aparatele de marcat electronice fiscale se pot achizitiona doar de la acei distibuitori care sunt autorizati de catre Ministerul Finantelor,  dupa care trebuie sa fie inregistrate in Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate, intocmit la nivelul fiecarui judet.

  1. Ce bonuri se pot emite?

Aparatul de marcat electronic fiscal poate sa emita urmatoarele bonuri: bonul fiscal, Raportul de inchidere zilnic (Raportul Z) si rola jurnal.

  • Bonul fiscal

Bonul fiscal este un document ce se emite de catre un aparat de marcat fiscal in momentul livrarii de bunuri ori servicii clientilor. Bonul fiscal trebuie sa cuprinda:

  • data, ora si minutul emiterii bonului fiscal
  • numarul de ordine al acestuia, la nivelul zilei de lucru;
  • numele sau codul operatorului;
  • denumirea fiecarui bun livrat sau a serviciului prestat;
  • pretul sau tariful unitar;
  • cantitatea;
  • valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, cu indicarea cotei acesteia;
  • valoarea totala a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adaugata;
  • valoarea totala a taxei pe valoarea adaugata pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cota;
  • valoarea totala a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea adaugata;
  • valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, daca este cazul.

 

  • Raportul zilnic de gestiune (Raportul Z)

Raportul Z contine:

  • denumirea si codul fiscal ale operatorului economic emitent;
  • adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal;
  • logotipul si seria fiscala ale aparatului;
  • numarul de ordine numerotat progresiv;
  • data si ora emiterii;
  • numarul bonurilor emise in ziua respectiva;
  • valoarea totala a operatiunilor efectuate si totalul taxei pe valoarea adaugata, cu precizarea nivelului cotei,
  • valoarea totala a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea adaugata;
  • valoarea taxelor care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata

 

  • Rola jurnal

Rola jurnal este documentul care se tipăreşte concomitent cu bonul fiscal, conţine toate datele din acesta şi se păstrează în arhiva agenţilor economici timp de 2 ani de la data încheierii exerciţiului financiar în cursul căruia a fost întocmit.

  1. Ce documente emise de  casa de marcat se arhiveaza?

Atat raportul Z cat si rola jurnal sunt documente emise de casa de marcat care se arhiveaza astfel:  rola-jurnal se arhiveaza timp de 2 ani de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia a fost intocmita, iar raportul fiscal de inchidere zilnica pe o perioada de 5 ani.

  1. Registrul special de interventii

În situaţia defectării aparatului de marcat electronic fiscal utilizatorii consemnează în cartea de intervenţii a aparatului de marcat electronic fiscal, data şi ora la care au anunţat defectarea acestuia şi păstrează confirmarea scrisă privind anunţarea defectării aparatului de marcat electronic fiscal.Până la repunerea în funcţiune a aparatului defect, utilizatorii, cu excepţia taximetriştilor, înregistrează tranzacţiile efectuate în această perioadă într-un registru, denumit în continuare registru special, care se completează fără ştersături sau fără spaţii neutilizate.

Registrul special va avea paginile numerotate, va fi sigilat şi va fi ştampilat de către organul fiscal la care utilizatorul este înregistrat ca plătitor de impozite şi taxe, cu precizarea numărului de pagini conţinut de acesta, şi va fi prezentat de către utilizator, cu excepţia taximetriştilor, pentru vizare, o dată cu depunerea declaraţiei de instalare a aparatului la organul fiscal în a cărui rază teritorială a fost instalat acesta.

La repunerea în funcţiune a aparatului, tehnicianul unităţii de service acreditate, consemnează în registrul special, după ultima înregistrare a tranzacţiilor efectuate de utilizator, data şi ora începerii funcţionării aparatului, sub semnătura şi numele în clar ale tehnicianului de service.

IMPORTANT! Nu uitati sa afisati la loc vizibil obligativitatea clientilor de a solicita si pastra bonul fiscal pana la parasirea unitatii. In caz contrar, veti fi amendat potrivit prevederilor legale.

Oana Tomoiaga

Articole similare

Comentariul tau aici