Bugetele de venituri si cheltuieli in cazul unor categorii de operatori economici

Baza legala: OG 26/2013 publicata in MO nr.549/29.08.2013

Categoria de operatori economici la care se refera prevederile OG 26/2013 sunt caracterizati prin faptul ca se organizeaza si functioneaza in baza Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza:

• regiile autonome infiintate de stat, societatile/companiile nationale, precum si societatile comerciale la care statul este actionar unic sau detine o participatie majoritara, dupa caz;

• regiile autonome infiintate de unitatile administrativ teritoriale, precum si societatile comerciale la care unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici sau detin o participatie majoritara, dupa caz;

• societatile comerciale si regiile autonome la care persoanele juridice mentionate mai sus sau institutiile publice centrale ori locale sunt actionari unici sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, dupa caz.

Prevederile OG 26/2013 nu se aplica cu cateva exceptii, acestea sunt enumerate la art. 2 din ordonanta mentionata.

Conform prevederilor art.9 din OG 26/2013, la fundamentarea bugetelor de venituri si cheltuieli operatorii economici vizati trebuie sa aiba in vedere, nelimitativ, urmatoarele:

• respectarea politicii Guvernului si respectiv a unitatilor administrativ-teritoriale privind imbunatatirea performantelor economico-financiare ale operatorilor economici;

• respectarea obiectivelor de politica salariala stabilite prin legea anuala a bugetului de stat;

• criteriile de performanta specifice si obiectivele cuantificate privind reducerea platilor si creantelor restante, reducerea pierderilor, cresterea profitului, a cifrei de afaceri, precum si cresterea productivitatii muncii, prevazute in contractele de mandat, stabilite in corelatie cu strategia de administrare a Consiliului de administratie/Consiliului de supraveghere si a planului de management al directorilor/membrilor directoratului operatorilor economici;

• programele de achizitii de bunuri si servicii pentru desfasurarea activitatii, fundamentate pe baza posibilitatilor reale de plata ale acestora;

• programele de investitii si dotari, fundamentate in limita resurselor legale de finantare a acestora;

• programele de reducere a platilor/creantelor restante.

In egala masura, conform art.9, alin(2) din OG 26/2013, se iau in calcul si urmatoarele aspecte:

• in situatia in care gradul de realizare a veniturilor totale aprobate in bugetele de venituri si cheltuieli in fiecare dintre ultimii 2 ani, a fost mai mic de 99%, fundamentarea veniturilor totale pentru anul curent este cel mult la nivelul realizarilor din anul precedent;

• cresterea castigului mediu brut lunar pe salariat nu poate depasi 60% din indicele de crestere a productivitatii muncii calculate in unitati valorice sau fizice, dupa caz;

• operatorii economici prevazuti la art. 1 lit. c) din OG 26/2013 care au statut de filiale si a caror activitate depinde de contractele incheiate cu societatea- mama in proportie mai mare de 60%, nu pot creste cheltuielile de natura salariala mai mult decat cresterea acordata de societatea -mama.

Operatorii economici au obligatia sa transmita Ministerului Finantelor Publice, in formatul solicitat, fundamentari, analize, situatii, raportari referitoare la indicatorii economico-financiari din bugetele de venituri si cheltuieli, precum si orice alte date si informati, astfel:

• lunar, trimestrial si anual, operatorii economici reclasificati in sectorul administratiei publice, conform listei publicate de Institutul National de Statistica;

• trimestrial si anual, ceilalti operatori economici.

 Autorul articolului : Sergiu Cobirzan, expert contabil si auditor financiar.

Click aici pentru profilul de Linkedin al autorului.

Articole similare

Comentariul tau aici