Cine are obligatia utilizarii acestor aparate ?
• operatorii economici care efectuează livrări de bunuri cu amănuntul, precum şi prestări de servicii direct către populaţie, cu mentiunea ca prin livrări de bunuri cu amănuntul şi prestări de servicii direct către populaţie se înţelege acele activităţi desfăşurate cu caracter permanent, neintrand in această categorie eventualele livrări de bunuri şi prestări de servicii direct către persoane fizice efectuate întâmplător de către agenţii economici, alţii decât comercianţii cu amănuntul.
• obligaţia ia naştere de la data începerii activităţilor comerciale desfăşurate în fiecare locaţie.
Exceptii
Nu au obligaţia utilizării AMEF, operatorii economici care desfăşoară următoarele activităţi:
• comerţul ocazional cu produse agricole autohtone efectuat de către producătorii agricoli individuali deţinători de autorizaţie în pieţe, târguri, oboare sau alte locuri publice autorizate, livrările de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile de parcări auto a căror contravaloare se încasează prin automate, precum şi activităţile de jocuri de noroc desfăşurate cu mijloace tehnice de joc ce funcţionează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
• serviciile de alimentaţie publică efectuate în mijloace de transport public de călători;
• vânzarea de ziare şi reviste prin distribuitori specializaţi;
• transportul public de călători în interiorul unei localităţi pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii, precum şi cu metroul;
• activităţile pentru care încasările se realizează pe bază de bonuri cu valoare fixă tipărite conform legii – bilete de acces la spectacole, muzee, expoziţii, târguri şi oboare, grădini zoologice şi grădini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc şi altele similare;
• activităţile de asigurări şi ale caselor de pensii, precum şi activităţile de intermedieri financiare, inclusiv activităţile auxiliare acestora.
• activităţile desfăşurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implică crearea unei societăţi comerciale;
• vânzarea obiectelor de cult şi serviciile religioase prestate de instituţiile de cult;
• comerţul cu amănuntul prin comis-voiajori, precum şi prin corespondenţă, cu excepţia livrărilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine şi unităţile de alimentaţie publică, pe bază de comandă;
• serviciile de instalaţii, reparaţii şi întreţinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
• vânzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de către agenţiile de turism, definite potrivit legii;
• furnizarea la domiciliul clientului a energiei electrice şi termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobilă, de poştă şi curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de Internet;
• efectuarea lucrărilor de construcţii, reparaţii, amenajări şi întreţinere de locuinţe;
• serviciile medicale cu plată prestate la domiciliul sau la locul de muncă al clientului;
• serviciile de transport feroviar public de călători în trafic intern şi internaţional, prestate de societăţi comerciale persoane juridice române.
Bonul fiscal
Persoanele desemnate mai sus au obligaţia să emită bonuri fiscale cu aparatele de marcat electronice fiscal, iar la solicitarea clienţilor, utilizatorii vor elibera acestora şi factură.
În cazul în care în acelaşi spaţiu se efectuează atât livrări de bunuri cu amănuntul sau prestări de servicii pentru care este obligatorie utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, cât şi livrări de bunuri cu amănuntul sau prestări de servicii pentru care nu există această obligaţie, utilizatorii pot emite bon fiscal pentru toate bunurile livrate şi/sau serviciile prestate.
Corectarea bonului fiscal
Pentru corectarea sau anularea înregistrării unei operaţiuni după emiterea bonului fiscal se întocmeşte un dosar care va cuprinde:
– sesizarea scrisă a persoanei care a efectuat greşit operaţiunea, cu precizarea motivaţiei de corectare sau de anulare a acesteia, precum şi a numărului de ordine al bonului fiscal de corectat, a orei şi minutului emiterii acestuia;
– decizia scrisă de aprobare a corectării operaţiunii greşit efectuate, emisă de directorul financiar-contabil, contabilul-şef sau de altă persoană care răspunde de gestionarea patrimoniului unităţii;
– copie de pe nota sau notele de recepţie şi constatare de diferenţe, întocmite de la ultima inventariere până la zi, prin care a fost stabilit preţul cu amănuntul al produsului sau produselor înregistrate greşit în AMEF;
– nota de contabilitate care reflectă operaţiunea efectuată.
Obligaţiile utilizatorilor AMEF
• să afişeze la loc vizibil anunţuri de atenţionare a clienţilor cu privire la obligaţia acestora de a solicita şi de a păstra bonurile fiscale asupra lor până la părăsirea unităţii de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor în vederea prezentării lor la un eventual control, pentru justificarea provenienţei acestora;
• să urmărească consemnarea în cartea de intervenţii a aparatului de marcat electronic fiscal, în situaţia defectării acestuia, data şi ora la care au anunţat defectarea şi să păstreze confirmarea scrisă, respectiv telex, fax sau altele asemenea, privind anunţarea defectării aparatului;
• să înregistreze, până la repunerea în funcţiune a aparatului defect, tranzacţiile efectuate în această perioadă în registrul special, care se completează fără ştersături sau fără spaţii neutilizate.
• să păstreze cartea de intervenţii, iar împreună cu unităţile de service acreditate răspund de completarea şi de actualizarea acesteia cu datele referitoare la identitatea utilizatorului şi la intervenţiile service efectuate;
• să folosească numai consumabile de tipul şi cu caracteristicile tehnice prevăzute în manualul de utilizare a aparatului respectiv;
• să folosească numai consumabile care asigură menţinerea lizibilităţii datelor pe perioada de arhivare, respectiv 10 ani;
• să informeze de îndată organul fiscal în a cărui rază teritorială a fost instalat aparatul în cazul pierderii sau deteriorării cărţii de intervenţii. Informarea se va face în scris prin depunerea acesteia la sediul organului fiscal, căruia i se va prezenta pentru ştampilare, o nouă carte de intervenţii reconstituită, pe răspunderea utilizatorului şi a unităţii de service acreditate, pe baza datelor înregistrate în memoria fiscală, inclusiv în ceea ce priveşte toate evenimentele reset, şi a documentelor păstrate, potrivit legii, la sediul utilizatorului;
• să solicite distribuitorului autorizat de la care a cumpărat aparatul sau unităţii acreditate de către acesta completarea manualului de utilizare cu informaţii privind tipul şi caracteristicile tehnice ale consumabilelor, dacă manualul de utilizare a aparatului respectiv nu conţine astfel de informaţii;
• să încheie cu furnizorii consumabilelor contracte ferme conţinând clauze de livrare numai a consumabilelor de tipul şi cu caracteristicile tehnice prevăzute în manualul de utilizare, care să asigure menţinerea lizibilităţii datelor pe perioada de arhivare prevăzută de prezenta ordonanţă de urgenţă, precum şi clauze privind daunele la care sunt îndreptăţiţi utilizatorii în cazul nerespectării clauzelor contractuale de către furnizori;
• să păstreze rola-jurnal în arhivă timp de 2 ani de la data încheierii exerciţiului financiar în cursul căruia a fost întocmit;
• să arhiveze şi să păstreze Registrul special şi raportul fiscal de închidere zilnică pe o perioadă de 10 ani, iar raportul fiscal de închidere zilnică, pe o perioadă de 5 ani;
• să predea memoria fiscală spre păstrare şi arhivare direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, după citirea acesteia şi preluarea rolei pe care sunt înregistrate datele din aceasta de către organul fiscal teritorial în situaţia în care memoria fiscală se umple, atunci când aceasta trebuie înlocuită ca urmare a defectării, ori când nu mai poate fi folosită de către utilizatori din diverse motive, precum şi în cazul în care operatorul economic îşi încetează activitatea la punctul de lucru sau la sediul social, după caz.
Excelent raportul-in sfarsit vedem cat de ieftini ne vindem marfa, este incredibil cat de putin se plateste pentru serviciile de contabilitate-unde pe langa munca de chinez batran (introducerea datelor), stresul cu declaratiile si mai ales raspunderea pe care o contabil o poarta, nu mai vorbim de cunostiintele pe care trebuie sa le ai, legislatia care se schimba permanent, dotarea pe care trebuie sa o ai-calculatoare,softuri,antivirus,imprimante,mai nou si scanner-toate valoareaza 100-200 lei la o firma mica! Veti spune ca este firma mica?! la cati dintre voi nu s-a intamplat sa fie ”mica” si sa creasca activitatea in doua-trei luni, contabilul muncea dar nu are tupeu sa deschida gura cu o crestere de pret ca de…. exista unii care muncesc si pe 50 de lei-numai ca patronii habar nu au ca aia fac munca de 50 de lei…..Dragi contabili suntem efectiv o categorie profesionala batuta in cap-umili si robotizati.Ganditi-va avem doar o viata pe care doar o muncim-10 ore pe zi la munca! Propun pret minim de pornire la o firma 100EU (firma de inceput-fara salariati,neplatitoare de tva) si CECCAR-ul sa stabileasca o grila de preturi standard ca la notari-deschizi gura taxezi.Veti spune ca nu o sa dea nimeni banii astia?-eu practic aceste preturi-cui nu-i convine sa plece-dar eu dupa atata scoala,stres,etc nu lucrez pt 50-100 lei-mai bine joc o ora tenis cu 4 copii si fac 400 lei/ora. Ce mai suntem opusul reclamei -“scump d’ne scump”, noi suntem ”ieftin, d’ne ieftin”