Amnistie fiscala in cazul tichetelor cadou primite de la alte persoane decat de la angajatori

Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

La Senat s-a inregistrat in 18 martie 2022 o propunere legislativa prin care se doreste anularea obligatiilor fiscale stabilite de organul fiscal, ca urmare a reincadrarii din categoria veniturilor din alte surse, in categoria veniturilor din salarii si asimilate salariilor, a veniturilor din tichetele cadou obtinute de catre persoanele fizice de la alte persoane decat angajatorii acestora.

In anul 2021, mai multe asociatii patronale au sesizat membrilor Parlamentului necesitatea indreptarii situatiilor aparute in practica, din cauza interpretarilor diferite ale legislatiei fiscale si a opiniilor contradictorii ale organelor fiscale referitoare la impozitarea veniturilor din tichete cadou obtinute de catre persoanele fizice de la alte persoane decat angajatorii acestora, opinii care au dus la impozitarea diferita a aceluiasi tip de venit obtinut de aceeasi categoric de contribuabili in conditii similare.
Prin OUG 130 emisa la data de 18 decembrie 2021 au fost clarificate pentru viitor la nivel de lege conditiile in care pot fi emise si utilizate tichetele cadou.
Cu toate acestea, incepand cu anul 2019 au fost demarate numeroase controale ale ANAF (atat ale Directiei Antifrauda cat si ale Inspectiei fiscale) avand ca obiect modalitatea de impozitare a acestor tichete cadou acordate angajatilor altor companii, iar concluzia acestora a fost ca tichetele cadou acordate angajatilor tertilor ar trebui sa fie tratate drept venituri salariale chiar in conditiile in care nu exista o relatie contractuala de munca intre emitentul tichetelor si beneficiarul lor, si nu drept venituri din alte surse.
Avand in vedere ca majoritatea contribuabililor supusi unor astfel de controale ale organelor fiscale sunt deja in faza de contestare administrativa sau de atacare in instanta a acestor acte de control, este imperios necesara interventia legiuitorului pentru a opri blocarea activitatii multor agenti comerciali, dar a instantelor de judecata sesizate cu astfel de cauze, se arata in expunerea de motive.

Iata ce prevede mai concret propunerea:

(1)Se anuleaza diferentele de obligatii fiscale principale, precum si obligatiile fiscale accesorii aferente acestora, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisa si comunicata contribuabilului, ca urmare a reincadrarii din categoria veniturilor din alte surse in categoria veniturilor din salarii si asimilate salariilor a veniturilor din tichete cadou obtinute de catre persoanele fizice de la alte persoane decat angajatorii, pentru perioadele fiscale de pana la 31 decembrie 2020 inclusiv, si neachitate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi. Anularea se aplica inclusiv in situatia in care tichetele cadou au fost acordate de catre platitorul de venit catre angajatorul persoanelor fizice pentru a le distribui angajatilor acestora in numele platitorului de venit.
(2) Organul fiscal nu reincadreaza in venituri din salarii si asimilate salariilor veniturile din tichete cadou obtinute de catre persoanele fizice de la alte persoane decat angajatorii acestora si incadrate in categoria veniturilor din alte surse si nu emite o decizie de impunere in legatura cu o astfel de reincadrare, pentru perioadele anterioare datei de 31 decembrie 2020 inclusiv.
(3) Diferentele de obligafii fiscale principale §i/sau obligatiile fiscale accesorii, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisa si comunicata contribuabilului, ca urmare a reincadrarii sumelor prevazute la alin. (1), aferente perioadelor fiscale de pana la 31 decembrie 2020 inclusiv, stinse prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, se restituie contribuabililor. Restituirea se face la cererea contribuabililor.
(4) Termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea pentru sumele prevazute la alin. (3) incepe sa curga de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(5) Anularea obligatiilor fiscale prevazute la alin. (1) se efectueaza din oficiu, de catre organul fiscal competent, prin emiterea unei decizii de anulare a obligatiilor fiscale care se comunica contribuabilului.
(6) In cazul in care, anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, organul fiscal competent a emis, dar nu a comunicat decizia de impunere prin care a stabilit obligatii de natura celor prevazute la alin. (1), acesta nu mai comunica decizia de impunere, iar obligatiile fiscale se scad din evidenta analitica pe platitor, pe baza de borderou de scadere.

.

Articole similare

Comentariul tau aici