Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Atunci cand in patrimoniul firmei exista mijloace fixe, apar cateva obligatii suplimentare in gestiune si contabilitate.
Aceste obligatii se refera la:
- incadrarea corecta in grupa de care apartin;
- stabilirea unei durate de viata in cadrul intervalului permis de lege;
- evidenta in registrul de mijloace fixe cu numarul de inventar aferent;
- inventarierea cel putin o data pe an;
- inregistrarea amortizarii in fiecare luna;
- verificarea periodica pentru deprecieri suplimentare.
In firmele cu un numar mare de mijloace fixe, exista fie persoane dedicate acestei activitati fie departamente specializate.
Indiferent insa de marimea firmei, fie ca aceasta are un mijloc fix, sau mai multe, aceste obligatii trebuie respectate. In functie de instrumentele pe care le ai la dispozitie, activitatea poate sa fie mai mult sau mai putin complicata.
Daca utilizezi programul de contabilitate online SmartBill Conta, ai modulul de Imobilizari direct in aplicatie. Ca o paranteza, ai si facilitatea de a tine si evidenta obiectelor de inventar.

In registrul de imobilizari ai evidenta tuturor imobilizarilor corporale si necorporale, fiecare avand un numar de inventar alocat conform procedurii interne a firmei.

Ce prevede legislatia cu privire la numerotarea mijloacelor fixe?
Actul legislativ care face referire la acest aspect este Ordinul nr. 2.634/2015.
In scopul asigurarii controlului asupra existentei mijloacelor fixe, se atribuie fiecarui mijloc fix, care constituie obiect de evidenta, un numar de inventar in momentul intrarii in unitate prin achizitionare, construire, confectionare, transfer etc. (cu exceptia celor luate cu chirie), care se consemneaza in registrul numerelor de inventar.
• Numerotarea mijloacelor fixe in cadrul registrului se face, de regula, in ordinea succesiva a numerelor si/sau pe grupe de mijloace fixe.
• Numarul de inventar atribuit unui mijloc fix urmeaza sa fie trecut in toate documentele care privesc mijlocul fix respectiv.
• Modul de imprimare al numarului pe obiecte se stabileste prin proceduri proprii ale entitatii.
In SmartBill Conta poti sa iti stabilesti modul de numerotare asa cum doresti.
In ce priveste introducerea mijloacelor fixe in registru, aceasta se poate face in 3 moduri:
a) prin import direct in aplicatie a unui fisier precompletat in excel, intr-un format standard. Aceasta te ajuta atunci cand vrei sa treci la utilizarea SmartBill si vrei sa iti importi baza de date.

b) direct din Registru, prin optiunea Adauga:

c) direct dintr-o factura de achizitie – atunci cand ai ca si cont de reflectare a valorii imobilizarii un cont de clasa 2.

In SmartBill Conta mai poti tine:
- evidenta seriilor
- evidenta garantiilor si
- evidenta pe centre de cost.
In ce priveste rapoartele de imobilizari pe care le genereaza aplicatia, mai avem:
- balanta imobilizarilor;

- o facilitate de reconcilere gestiune – contabilitate, utila pentru o verificarea inregistrarilor din gestiune.