Interviu cu dl. Adrian Floarea, Director Dezvoltarea Afacerii, certSIGN.
Ne aflam la aniversarea a doi ani de la o schimbare majora in rutina specilistilor contabili si companiilor din Romania, prin introducerea certificatului digital ca instrument pentru depunerea declaratiilor. Cum vad contabilii, clientii dvs, acest pas?
Adrian Floarea: Ca intotdeauna, parerile sunt impartite. Insa, judecand pe baza feedback-ului primit de la clientii nostri, putem spune ca de cand pot depune declaratiile fiscale online, contabilii au mai mult timp pentru lucrurile importante si un program de lucru mai relaxat.
Care sunt acum institutiile in relatia cu care se pot depune documentele semnate cu un certificat digital?
A.F.: In momentul de fata certificatul digital poate fi utilizat in relatia cu 9 institutii. In relatia cu ANAF, pe baza certificatului pot fi depuse online un numar de 16 formulare fiscale diferite, situatiile financiare si raportarile contabile. Medicii si farmacistii il folosesc pentru transmiterea raportarilor catre CNAS si emiterea retetelor electronice. Autoritatile contractante care participa la licitatii prin SEAP, pentru semnarea documentatiei de atribuire si transmitere ei catre ANRMAP pentru validare. Certificatul digital poate fi utilizat de asemenea in relatia cu ONRC, ITM, Depozitarul Central, Monitorul Oficial, CSSPP si CNVM.
Care sunt atuurile dvs pe aceasta piata?
A.F.:Fara a intra in prea multe detalii, va pot spune ca avem cea mai experimentata echipa de specialisti in domeniu, cea mai mare retea de distributie a certificatelor (suntem prezenti in fiecare judet al tarii) si cea mai rapida procedura de transmitere a documentului de confirmare. Instalarea certificatului digital se realizeaza din cateva click-uri, reinnoirea se face din fata calculatorului, serviciul de suport tehnic este disponibil nonstop, iar toate solutiile pe care le furnizam sunt dezvoltate in Romania, astfel incat ne putem adapta oricand oferta pentru a satisface cat mai bine nevoile specifice ale clientilor nostri.
Si, un lucru care spune extrem de multe despre calitatea solutiilor de securitate pe care le oferim, certSIGN este al treilea producator de solutii PKI la nivel mondial ale carui produse au fost introduse in catalogul NATO Information Assurance Product Catalogue. Totodata, certSIGN este una dintre putinele companii din lume care au trecut cu succces testele de interoperabilitate NATO. La recunoasterea calitatii serviciilor pe care le oferim au contribuit fara indoiala cei peste 12 ani de experienta pe care certSIGN ii are in domeniul solutiilor de securitate bazate pe infrastructuri cu chei publice.
La ce ar trebui sa se uite un contabil atunci cand alege furnizorul de la care isi va achizitiona certificatul digital?
A.F.:In primul rand, trebuie sa se asigure ca furnizorul respecta procedura de emitere. Potrivit legii, persoana titulara a certificatului trebuie identificata de un angajat al furnizorului pe baza actului de identitate in original. Certificatele emise fara a respecta aceasta procedura impusa de lege nu au valoare legala.
Apoi ar trebui sa se intereseze daca pe langa pretul certificatului digital mai exista si alte cheltuieli precum cele notariale sau cele pentru transmiterea documentelor prin posta. Noi am eliminat aceste cheltuieli, oferindu-le posibilitatea clientilor de a depune documentatia la unul dintre cei peste 400 de parteneri certSIGN de la nivel national. De asemenea, un criteriu important in alegerea furnizorului ar trebui sa fie disponibilitatea serviciului de suport tehnic si rapiditatea cu care furnizorul poate rezolva problemele pe care le intampina clientii.
Care este procedura pentru reinnoirea anuala a certificatelor?
A.F. : Pentru ca procedura de reinnoire sa fie cat mai simpla cu putinta, clientii primesc pe e-mail toate documentele si informatiile de care au nevoie, cu 30 de zile inainte ca certificatele lor sa expire.
Daca certificatul digital este inca valabil, pot alege sa urmeze procedura de reinnoire online, completand, semnand electronic si transmitand inapoi catre certSIGN documentele primite pe e-mail, urmand sa primeasca un link de incarcare a noului certificat pe token.
Daca certificatul digital a expirat sau procedura de reinnoire online li se pare complicata, pot depune documentele primite pe e-mail (completate si semnate de mana), impreuna cu token-ul, la un reprezentant certSIGN din tara, urmand ca certificatul digital sa fie livrat gratuit in cel mai scurt timp la adresa specificata in contract.