Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
ANAF a publicat pe data de 8 aprilie 2025 un proiect legislativ pentru aprobarea procedurii privind transmiterea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.
Potrivit art.103 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, procedura privind transmiterea declaraţiei fiscale prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanţă, precum şi declaraţiile fiscale care se transmit obligatoriu prin asemenea mijloace sau sisteme se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Declaraţiile fiscale care se depun prin mijloace electronice de transmitere la distanţă se semnează prin utilizarea certificatelor calificate emise de furnizorii de servicii de certificare.
Înregistrarea certificatelor calificate și a titlularilor acestora ca utilizatori ai serviciului “Depunere declaraţii on-line” existent pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se realizează prin depunerea Cererii pentru utilizarea unui certificat calificat (formular 150). În prezent, aprobarea cererii se realizează la sediul organului fiscal, prin prezentarea de către titularul certificatului a cererii, a documentului de împuternicire, precum și a documentului de identitate.
Se propune actualizarea procedurii privind transmiterea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă astfel încât să nu mai fie necesară deplasarea solicitanților la sediul organului fiscal. Se propune ca cererea să fie transmisă electronic însoțită dacă este cazul de documentul de împuternicire sau de documentul care atestă calitatea persoanei care reprezintă contribuabilul.
La actualizarea procedurii au fost avute în vedere și prevederile Legii nr.214/2024 privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale și prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea.
Documentele necesare obținerii dreptului titularului de certificat de a depune declarații se semnează prin utilizarea certificatului calificat emis de un prestator de servicii de încredere, în condiţiile Legii nr.214/2024 și Regulamentului (UE) nr.910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE.
Ca urmare, prin prezentul proiect de ordin se propun următoarele:
– aprobarea procedurii privind depunerea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă;
– aprobarea formularelor 150 “Cerere pentru utilizarea unui certificat calificat” și 151 “Cerere pentru revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declaraţii on-line”;
– abrogarea prevederilor Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr.2520/2010 privind depunerea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă de către contribuabilii mari şi mijlocii.
