Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Intr-un recent proiect de act normativ publicat pe data de 28 octombrie 2024 pe site-ul Ministerului de Finante, se propune modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016.
Situatia actuala | Schimbari propuse |
În conformitate cu noile condiții de încadrare ca microîntreprindere, începând cu 1 ianuarie 2024 se reduce numărul de persoane juridice române pentru care un acționar/asociat care deține, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, poate aplica sistemul de impunere la una singură. În situația în care persoana juridică română este constituită de acționari/asociați care nu dețin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot s-a evidențiat necesitatea clarificării aplicării condiției de limitare la o singură microîntreprindere. | Se clarifică condițiile care trebuie îndeplinite, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, de către o persoană juridică română cu asociați/acționari care dețin, în mod direct sau indirect, 25% sau mai puțin de 25% din valoarea/numărul titlurilor sale de participare sau al drepturilor de vot, pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor, potrivit prevederilor art. 47 alin. (1) din Codul fiscal. În acest caz se clarifică faptul că, persoana juridică română respectivă nu verifică condiția prevăzută de art. 47 alin. (1) lit. h), legată de stabilirea unei singure persoane juridice române care aplică sistemul de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor. |
Referitor la stabilirea deținerii, se extinde condiția deținerii de peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot și la deținerea indirectă, pentru care este necesară precizarea modului de calcul. | Se propun norme referitoare la calculul deținerii indirecte și sunt prezentate exemple de calcul pentru deținerile directe/indirecte ale unui acționar, în vederea aplicării prevederilor art. 47 alin. (1) lit. h) și alin. (1^1) din Codul fiscal |
Legat de condiția de depunere a situațiilor financiare, pentru verificarea acestei condiții la 31 decembrie a anului precedent, sunt necesare precizări despre anul pentru care acestea trebuie depuse, respectiv dacă acestea vizează doar persoana juridică română care nu a depus situațiile financiare corespunzătoare exercițiului financiar al anului N-2 în raport cu anul de aplicare a sistemului de impunere și/sau pe cele corespunzătoare anilor anteriori acestuia, din perioada de existență a persoanei juridice române respective. | Se propun norme clarificatoare pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor, în ceea ce privește îndeplinirea condiției prevăzute de art. 47 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, prin precizarea faptului că, referirea la situațiile financiare anuale vizează doar persoana juridică română care nu a depus situațiile financiare corespunzătoare exercițiului financiar al anului N-2 și/sau cele corespunzătoare anilor anteriori anului acestuia, din perioada de existență a persoanei juridice române respective. De asemenea, se clarifică faptul că, îndeplinirea, în cursul anului fiscal a condiției prevăzute de prevederile art. 52 alin. (2) din Codul fiscal, se aplică prin referință la situațiile financiare anuale pentru exercițiul financiar N-1 și la termenul de depunere la organele fiscale competente, conform Legii contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare. |
Persoanele juridice române care nu intră sub incidența sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor sunt identificate prin referințe la domeniul de activitate stabilit potrivit legilor de organizare și funcționare. De exemplu, nu poate aplica sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor persoana juridică română care desfășoară activități în domeniul asigurărilor și reasigurărilor, al pieței de capital, precum și persoana juridică română care desfășoară activități de intermediere/distribuție în aceste domenii, cu excepția intermediarilor secundari de asigurări și/sau reasigurări, definiți potrivit legii care au realizat venituri din activitatea de distribuție de asigurări/reasigurări în proporție de până la 15% inclusiv din veniturile totale. Pentru a asigura identificarea categoriilor de persoane juridice care desfășoară activitățile respective este necesară enumerarea persoanelor juridice, potrivit legilor specifice de organizare și funcționare care reglementează domeniile de activitate vizate. | Se exemplifică persoanele juridice române care nu intră sub incidența sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, potrivit art. 47 alin. (3) din Codul fiscal, potrivit legilor specifice de organizare și funcționare care reglementează domeniile de activitate vizate. |
În prezent, o persoană juridică română nou-înființată poate opta să plătească impozit pe veniturile microîntreprinderilor începând cu anul înființării, dacă angajează un salariat în termen de 30 de zile inclusiv de la data înregistrării sale. Sunt situații în care această condiție nu a fost indeplinită, iar persoana juridică trebuie să plătească impozit pe profit de la data înregistrării sale în registrul comerțului. Pentru această situație este necesară precizarea aplicării ulterioare a acestui sistem de impunere, respectiv dacă mai poate exercita o nouă opțiune după îndeplinirea condițiilor prevăzute de lege. | Se propune clarificarea cazului persoanei juridice nou-înființate, în sensul precizării faptului că această persoană nu verifică, la data înregistrării în registrul comerțului, condiția prevăzută la 47 alin. (1) lit. h) și alin. (4) din Codul fiscal, legată de stabilirea unei singure persoane juridice române care aplică sistemul de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor. |
În prezent, sunt în vigoare anumite norme metodologice care nu mai au valoare juridică, situațiile la care se referă nemaifiind aplicabile în cadrul sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor. Pentru acest aspect se impune abrogarea prevederilor care nu mai sunt în vigoare, cum sunt cele privind situații aplicabile anilor 2016 și 2017, sau persoanelor juridice române plătitoare de impozit specific unor activități potrivit prevederilor Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, impozit care a fost abrogat începând cu 2023. | |
Având în vedere modificările aduse bazei impozabile, cu referințe la elementele menționate la art. 53 alin. (2) din Codul fiscal, este necesară modificarea normei existente pentru a fi conformă cu textul în vigoare. | Se propun norme de clarificare pentru stabilirea bazei impozabile, asupra căreia se aplică cotele de impozitare prevăzute la art. 51 alin. (1) din Codul fiscal, care include totalul veniturilor trimestriale care sunt înregistrate în creditul conturilor din clasa a 7-a “Conturi de venituri”, potrivit reglementărilor contabile aplicabile, din care se scad anumite categorii de venituri menționate la art. 53 alin. (1) și la care se adaugă elementele menționate la art. 53 alin. (2) din Codul fiscal. |
Începând cu 1 ianuarie 2024, regimul fiscal al achiziției aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat), efectuată potrivit legii, a fost modificat în sensul în care nu se mai scade valoarea acestora din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, în conformitate cu documentul justificativ, în luna punerii în funcțiune. În acest cadru legal se impune abrogarea normei cu referință la casele de marcat. | Se abrogă/se actualizează anumite norme care nu mai corespund actualelor prevederi ale titlului III din Codul fiscal, în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2024. |