Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!
Utilizarea casei de marcat ridica adesea intrebari din partea antreprenorilor pentru diferite situatii care pot sa apara in practica.
1.Aparatele comerciale trebuie dotate cu aparate de marcat fiscale?
Până la data de 31 decembrie 2023, operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, au obligația de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale.

2.Trebuie scos raportul Z intr-o zi in care nu au avut loc incasari?
Daca aparatul de marcat electronic fiscal a fost pus in functiune, trebuie generat raportul Z la inchiderea zilei fiscale, chiar daca nu au fost emise bonuri fiscale.
Acest raspuns a fost publicat pe site-ul ANAF in sectiunea de intrebari si raspunsuri.
Trebuie scos raportul Z daca nu avem incasari intr-o zi ?
Desi un raport Z cu suma 0 nu genereaza practic inregistrari contabile, pentru a putea monitoriza consecutivitatea numerelor este recomandat sa se genereze raportul Z.
3.Ce se intampla daca nu am scos la finalul zilei raportul z al casei de marcat?
Daca s-a omis scoaterea raportului z la final de zi, acestea se poate scoate a doua zi.
4.Daca s-a generat raportul Z si ulterior se mai face o incasare, ce se intampla?
Daca s-a omis generarea raportului Z intr-o anumita zi, se va genera in ziua urmatoare.
Legislatia in vigoare nu interzice existenta a mai multe rapoarte Z intr-o zi calendaristica.
5.Cum se poate corecta un bon fiscal in contabilitate?
Art. 36 al HG. nr. 479/2003 prevede etapele care trebuie parcurse in situatia in care este necesara corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal. Utilizatorul casei de marcat are obligatia sa intocmeasca un dosar ce va cuprinde:
a) sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea, cu precizarea motivatiei de corectare sau de anulare a acesteia, precum si a numarului de ordine al bonului fiscal de corectat, a orei si minutului emiterii acestuia;
b) decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate, emisa de administrator, directorul financiar-contabil, contabilul-sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului unitatii;
c) copie de pe nota sau notele de receptie si constatare de diferente, intocmite de la ultima inventariere pana la zi, prin care a fost stabilit pretul cu amanuntul al produsului sau produselor inregistrate gresit in aparatul de marcat electronic fiscal;
d) nota de contabilitate care reflecta operatiunea efectuata.
Astfel, se face un proces verbal de corectie care sa cuprinda elementele de mai sus .

6.Cand se transmit informatiile din casa de marcat catre ANAF?
Informatiile din casa de marcat se transmit catre ANAF in momentul generarii raportului Z.
7.Ce declaratii depun daca nu am utilizat deloc casa de marcat pe parcursul unei luni?
Pe perioada neutizarii casei de marcat se depune declaratia F4109, daca nu a fost utilizata nici o zi din luna respectiva.
8.Cum procedam in situatia in care se defecteaza casa de marcat ?
In cazul defectării aparatelor de marcat electronice fiscale, până la repunerea în funcțiune a acestora, operatorii economici utilizatori sunt obligați să înregistreze într-un registru special, întocmit în acest sens, toate operațiunile efectuate și să emită chitanțe, în condițiile legii, pentru respectivele operațiuni și facturi, la cererea clientului. Obligația privind înregistrarea operațiunilor efectuate într-un registru special nu se aplică operatorilor economici care desfășoară activitatea de transport în regim de taxi, precum și celor care utilizează pentru înregistrarea veniturilor aparate de marcat electronice care sunt integrate în echipamente nesupravegheate.
9.Ce obligatii declarative avem daca s-a inchis punctul de lucru unde functiona casa de marcat?
Notificarea privind situația aparatului de marcat electronic fiscal – F4105 se depune în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data apariţiei uneia dintre următoarele situaţii: schimbarea locului de utilizare a aparatului între puncte de lucru ale aceluiaşi operator economic, furtul, dispariţia sau distrugerea AMEF, înstrăinarea AMEF, închiderea punctului de lucru, lichidarea, dizolvarea,fuziunea, divizarea societăţii, încetarea activităţii sau alte situaţii similare.
10. Ce obligatii am in calitate de utilizator al casei de marcat?
Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale sunt obligați:
a) să folosească numai consumabile de tipul și cu caracteristicile tehnice prevăzute în manualul de utilizare a aparatului respectiv;
b) să folosească numai consumabile care asigură menținerea lizibilității datelor pe perioada de arhivare prevăzută de prezenta ordonanță de urgență și să asigure arhivarea datelor;
c) să solicite distribuitorului autorizat de la care a cumpărat aparatul sau unității acreditate completarea manualului de utilizare cu informații privind tipul și caracteristicile tehnice ale consumabilelor, dacă manualul de utilizare a aparatului respectiv nu conține astfel de informații;
d) să încheie cu furnizorii consumabilelor contracte ferme conținând clauze de livrare numai a consumabilelor de tipul și cu caracteristicile tehnice prevăzute în manualul de utilizare, care să asigure menținerea lizibilității datelor pe perioada de arhivare prevăzută de prezenta ordonanță de urgență, clauze privind daunele la care sunt îndreptățiți utilizatorii în cazul nerespectării clauzelor contractuale de către furnizori și să asigure arhivarea datelor;
e) să asigure funcționarea aparatului de marcat electronic fiscal în parametrii tehnici legali, pe toată durata de utilizare a acestuia;
f) să permită intervenția tehnică numai a persoanelor autorizate pentru efectuarea operațiunilor de service asupra aparatului de marcat electronic fiscal; prin persoană autorizată se înțelege persoana înregistrată în baza de date a Ministerului Finanțelor Publice privind distribuitorii autorizați, unitățile acreditate pentru comercializare și/sau service și tehnicienii de service pentru aparatele de marcat electronice fiscale;
Citeste si:
Raportul Z si inregistrarea in contabilitate
Am vrut sa scot raportul Z de pe pos si sa terminat rola de hartie cum il recuperez
Multumesc
Buna ziua am o mica neclaritate , mai pe scurt la sfârșitul turei am efectuat operațiunea de scoatere a raportului z însă in loc de raport z mia esit o foaie goala , apoi sa mai scos odată și a esit raportul z pe zero , ce se poate de făcut în cazul dat?
Buna ziua!
Vreau sa inchid PFA ul luna viitoare.
Luna aceasta am taiat un bon fiscal pe casa de marcat, insa cand am vrut sa transmit Z-ul, nu s-a transmis.
Am intrebat firma de unde am luat casa de marcat si a zis ca am abonamentul expirat. Nu accepta decat abonament pe un an.
As mai avea vreo alternativa pentru a transmite la ANAF acest ultim raport Z?
Multumesc